היסטרוסקופיה לטיפול במחיצה רחמית

מחיצה רחמית הינו מצב רפואי שנמצא אצל כ-2% מן הנשים באוכלוסייה. זהו המום הרחמי הנפוץ ביותר אצל נשים ברחבי העולם, מום המשפיע על יכולת הפוריות של הנשים הסובלות ממנה. כשמה כן היא, מחיצה ברחם אשר חוצה את חלל הרחם במרכזו. היא יכולה להיות מחיצה מלאה לכל אורך הרחם או חלקית. מחיצה רחמית עלולה להשפיע על יכולת של נשים להרות, מגבירה סיכון להפלות, מגבירה את הסיכון לסיבוכי הריון כולל מנח עוברי לא תקין, לידות מוקדמות, מעלה צורך בניתוח קיסרי ועוד.

המחיצה הרחמית יכולה להופיע במגוון של גדלים. ישנן נשים הסובלות ממחיצה חלקית של הרחם, בעוד שישנם מקרים בהם נשים סובלות ממחיצה רחמית החוסמת את הרחם כולו. לעיתים המחיצה יכולה להמשיך גם למחיצה נרתיקית.

פעמים רבות, אין דרך לגלות האם מטופלת סובלת ממחיצה רחמית עד שהיא מגיעה להיבדק. הדבר לרוב מתגלה בבדיקה המחפשת מום רחמי, לאחר דיווח על קשיים בכניסה להריון או דיווח על הפלות חוזרות. אין הרבה מודעות לנושא של מחיצה רחמית, מה שיכול להוביל לא מעט נשים למצבים של תסכול עקב חוסר ההצלחה להיכנס להריון, או לאחר שהן עברו מספר רב של הפלות.

כיום, ניתן לאבחן ולטפל במחיצה רחמית בכל הגדלים באמצעות היסטרוסקופיה. ההיסטרוסקופיה משמשת אותנו גם בשלב האבחוני וגם בשלב הניתוחי. על מנת לקבוע האם מטופלת סובלת ממחיצה רחמית, נעשה שימוש בהיסטרוסקופיה האבחנתית בה ייבדק הרחם בצורה מוקפדת. הסיב האופטי המיוחד מאפשר קבלת תמונה מלאה של הרחם והבנה בדיוק מהו גודלה של המחיצה והאם נדרש ניתוח על מנת שהמטופלת תוכל להרות.

אם לאחר הבדיקה יתגלה כי יש צורך בניתוח, יעשה שימוש בהיסטרוסקופיה הניתוחית. במהלך הניתוח יוחדר לרחם סיב אופטי שיאפשר לראות את המתרחש בזמן הניתוח. ההיסטרוסקופיה הניתוחית מאפשרת גם להכניס כלי ניתוחי אל תוך הרחם. במרבית המקרים, יבוצע חתך לרוחבה של המחיצה כך שהיא תיפתח, ולאחר הניתוח שאריות המחיצה "יתמזגו" עם קירות הרחם השונים.

הרוב המכריע של ניתוחי מחיצה רחמית, נעשה תחת הרדמה מלאה של המטופלת. עם זאת, ישנם מקרים בהם ניתן לבצע את הניתוח בשיטת see and treat ,שיטה המאפשרת לבצע את אותו הניתוח ללא הרדמה מלאה. חשוב להבין כי לא כל מקרה של מחיצה רחמית יכול להיות מטופל בשיטה של see and treat.