כריתה בפתיחת בטן

כריתת רחם בפתיחת בטן הייתה, עד לפני מספר שנים, אחת הדרכים היחידות בהן היה ניתן לבצע כריתת רחם. עם זאת, לאור פיתוח שיטות חלופיות, אנו נוהגים להשתמש בשיטה זו כמוצא אחרון במקרים בהם אין התאמה לביצוע הכריתה בשיטות אחרות.

בשיטה זו מתבצעת הוצאה של הרחם דרך פתיחה מלאה של בטן המטופלת. ניתן להשתמש בשיטה זו על מנת לבצע כריתת רחם ממגוון סיבות, החל מהוצאת ממצאים ממאירים הקיימים באזור הבטן התחתונה והשחלה, נשים הסובלות מרחם מוגדל מאד, נשים שלא מתאימות לניתוח הוצאת רחם בגישה לפרוסקופית.

בשלב הראשון של ההליך, נבצע חתך רוחבי (חתך שמזכיר את החתך שנעשה בעת ניתוח קיסרי) או אורכי באיזור הבטן התחתונה. לאחר מכן, ננתק את הרחם מן הרצועות האוחזות בו, ובמידת הצורך ננתק גם את הקשר בין הרחם לאיברים סמוכים כמו השחלה. במקרים ובהם נדרשת גם הוצאה של השחלה, ייתכן ולא נפריד בין השניים.

חשוב לדעת כי ישנם מקרים של כריתת רחם בהם אין צורך להסיר גם את צוואר הרחם. במקרים אלו, נפריד בין שני האיברים האלו ונשאיר את צוואר הרחם במקומו.

זמן האשפוז לאחר הניתוח וההחלמה ממנו משתנה בין מטופלת למטופלת, אך מרבית המטופלות משתחררות מן האשפוז לאחר כשלושה עד חמישה ימים. החלמה מלאה מן הניתוח לרוב אורכת כחודש ימים, ולאחריו ניתן לחזור לשגרה מלאה בצורה הדרגתית ומתונה. כדאי לדעת כי הסיכונים הטמונים בשיטה זו הם מועטים, ולרוב קשורים בזיהומים בצלקת הניתוח, פגיעה באיברים סמוכים וסיבוכי הרדמה.