היסטרוסקופיה אבלציה של רירית הרחם

אבצלייה של רירית הרחם הוא למעשה שם להליך רפואי שבא להתמודד עם דימומים קשים בעת המחזור החודשי. אותו דימום יכול לנבוע ממגוון רחב של סיבות, החל מגידולים ברחם ועד למחלות שונות, והמסיביות שלו יכולה לפגוע בשגרת החיים של נשים שונות.

הליך האבצליה הוא הליך שבמסגרתו באופן יזום צורבים וכורתים את שכבת רירית הרחם. פעולה זאת מטרתה לגרום להצטלקות של פני שטח הפנימיים של הרחם, ובכך להפחית ואף להפסיק לחלוטין את הדימום הווסתי. חשוב לקחת בחשבון שלא כל מקרה של דימום ווסתי חזק יכול להיות מטופל באמצעות אבלציה של רירית הרחם. לפני שנבחר בשיטת טיפול זו, יש לבצע בדיקות ולהבין בדיוק ממה נובע הדימום המוגבר. רק לאחר שהובהרה הבעיה ניתן לקבוע האם האבצלייה של הרירית תהיה הפתרון הטוב ביותר. הניתוח מתאים למטופלות שלא צריכות לבצע הוצאה מלאה של הרחם. כמו כן, פעולה זאת לא מתאימה למטופלת עם חשד לתהליך ממאיר של הרחם. יש חובה לוודא כי אין תהליך ממאיר ברחם עם ביופסיה מקדימה של רירית הרחם.

ישנן כמה שיטות מקובלות לביצוע אבלצייה של רירית הרחם, אך הנפוצה והאמינה ביותר שבהן היא היסטרוסקופיה אבלציה של רירית הרחם. במסגרת פעולה זו, נבצע הסרה מלאה של רירית הרחם באמצעות ההיסטרוסקופיה הניתוחית.

לשיטה זו קיימים יתרונות רבים, הבולט שבהם, שניתן להשתמש בה גם אם מתגלים ממצאים לא רצויים אחרים ברחם, כדוגמת שרירנים. חובה לבצע במהלך הניתוח או לפניו ביופסיה של רירית הרחם, מה שיאפשר לאתר ממצאים שייתכן ולא הייו מזוהים בדרך ניתוחית אחרת ולשלול מצב של ממאירות.

כדאי לדעת כי ההיסטרוסקופיה הוא הליך זעיר-פולשני שמאפשר לבצע פעולות מורכבות ללא חתכים ועם רמת סיכון נמוכה. מדובר בהליך מהיר יחסית שמאפשר למטופלות חזרה מהירה לשגרה. בנוסף, הליך האבלציה אינו מומלץ לנשים בגיל הפוריות אשר מתכננות להמשיך ולהרות. הפגיעה המכוונת ברירית הרחם מובילה במקרים רבים לסיבוכי הריון שונים.

מהלך החלמה לאחר היסטרוסקופיה לאבלציה של רירית יכול להמשך זמן ארוך יותר מהיסטרוסקופיה רגילה, והמטופלות עלולות לסבול מהפרשות ודימום ממושך אפילו עד חודש ימים. פרט לכך החזרה לשיגרה היא מהירה תוך מספר ימים.