לפרוסקופיה לכריתת ציסטה בשחלה

ציסטה שחלתית הינה תופעה שכיחה יחסית לאורך מהלך חייה של אשה.

הציסטות השחלתיות מתחלקות למס׳ קבוצות:

  1. ציסטות שחלתיות תפקודיות – ציסטות אלו הן תוצר של פעילות תקינה של השחלה, הן נעלמות מעצמן ולרוב לא דורשות טיפול.
  2. ציסטות שחלתיות גידוליות – ציסטות אלו הן למעשה גידול בעל מבנה ציסטי בשחלה. ברוב המקרים הציסטות הללו הן שפירות ורק במיעוטן הן ציסטות ממאירות.
  3. ציסטה מסוג אנדומטריומה – ציסטה כזו היא תוצר של מחלת האנדומטריוזיס והיא איננה גידולית. ציסטה זו איננה שייכת לקבוצות הקודמות כי היא למעשה ציסטה מדומה.

כאשר יש צורך בהתערבות ניתוחית לטיפולבציסטות שחלתיות, טיפול הבחירה הינו כריתת הציסטה בגישה לפרוסקופית. במהלך הניתוח מבצעים הפרדה בין רקמת הציסטה לבין רקמת השחלה תוך הקפדה על שימור מבנה השחלה בכדי לא לפגוע בתפקוד ההורמונלי והפריוני שלה.

המלצה על התערבות ניתוחית לטיפול בציסטה שחלתית תינתן בדרך כלל במקרים הבאים:

  1. כאשר ישנם תסמינים של כאבים באגן הנובעים מהציסטה.
  2. במקרים שקיים חשד לממאירות.
  3. כאשר מופיעים תסמינים נוספים הנגרמים ע"י הציסטה כמו לחץ על איברים (במערכת השתן או במערכת העיכול)
  4. כאשר חושדים שהציסטה גורמת להפרעה תפקודית, כגון הפרעה לטיפולי פריון.
  5. בנשים עם אירועים של הסתובבות שחלה כאשר בתוכה ישנה ציסטה.
  6. בעת גדילה מהירה של ציסטה.

איך מבוצע ההליך?

הלפרוסקופיה מבוצעת בהרדמה כללית. אל חתכים קטנים בדפנות הבטן מוחדרים כלים ניתוחיים זעירים, כמו גם מקור אור ומצלמה המשדרת תמונות לצג גדול עליו יתבונן צוות הניתוח במהלך הלפרוסקופיה.

במהלך הניתוח מזהים את הציסטה בתוך השחלה. מבצעים חיתוך חלקי במעטפת השחלה על מנת להגיע אל הציסטה, מפרידים אותה מהשחלה ושולפים אותה החוצה דרך הפתח במעטפת השחלה. לאחר הוצאת הציסטה הפתח במעטפת השחלה יסגר מעצמו והשחלה תחזור למראה תקין ללא צורך בהתערבות. ברוב המקרים הסרת הציסטה תתבצע ללא פגיעה בשחלה כלל. לאחר חילוץ הציסטה היא תוצא אל מחוץ לחלל הבטן ע״י שקית מיוחדת דרך אותם חתכים קטנים שבוצעו בתחילת הניתוח.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון