כריתת רחם עם או בלי שחלות?

התשובה לשאלה זו מורכבת בשל ממצאים חדשים שהתגלו בשנים אחרונות. בשנים אחרונות מצביעים מחקרים רבים על כך שלשחלות יש השפעה על איכות החיים, ובמידה מסויימת גם על אורך החיים, גם לאחר שהאשה נכנסת לגיל המעבר.

חשוב להבין כי לשחלות יש תפקיד בשחרור הורמונים הקשורים לאיכות חיים ולחשק המיני גם לאחר הפסקת הווסת.

אנו יודעים שהשחלה מפרישה הורמונים גם לאחר גיל המעבר, בעיקר טסטוסטרון ברמות נמוכות.

טסטוסטרון זה הופך לאסטרוגן ותורם לשיפור באיכות החיים ובליבידו אצל חלק מהנשים. מאידך, כריתת השחלות, באותן נשים שעוברות כריתת רחם, תורם להפחתת הסיכון לסרטן השחלה (הסיכון לחלות בסרטן השחלה עומד על שיעור של 1/70).

על כן הוצאת השחלות כיום, איננה אוטומטית כבעבר, בכל אשה שעוברת כריתת רחם, אלא מתקבלת בהחלטה משותפת עם האשה. בנשים עד גיל 50, שאיננן בסיכון לסרטן השחלה, אנו נמליץ לא להוציא שחלות. אלא אם ישנם ממצאים חריגים בשחלות או כאשר מדובר בכריתת רחם על רקע של גידול ממאיר. בנשים מעל גיל 60 ההמלצה תהיה כן להוציא את השחלות. בנשים בין הגילאים 50-60 ההחלטה היא מאד אישית ותתקבל במשותף, לאחר דיון מעמיק בין הרופא המנתח והמטופלת.

מחקרים של השנים האחרונות מצביעים על הפחתת הסיכון לחלות בסרטן השחלות ובסרטן החצוצרות בנשים שעוברות כריתת חצוצרות יחד עם כריתת הרחם. על כן ישנה כיום המלצה, לבצע גם כריתה של החצוצרות, שתפקידן הסתיים ממילא, בנשים שעוברות כריתת רחם, גם מתחת לגיל 50.

 כריתת רחם עם צוואר הרחם או ללא צואר הרחם, מה עדיף?

הדילמה בין כריתת רחם עם צוואר הרחם או בלעדיו נמשכת כבר שנים רבות. היתרון בכריתה מלאה של הרחם, כולל צואר הרחם, הוא שלאחר הניתוח, נשים אינן זקוקות עוד להמשך מעקב אחר צוואר הרחם. מאידך עולה השאלה האם כריתת צוואר הרחם מלווה בעליה בכמות הסיבוכים בניתוח? כולל פגיעה בתפקוד שלפוחית השתן, המעי ובפגיעה בתפקוד המיני של האישה? וזאת כאשר ידוע שהניתוח לכריתת רחם חלקית הינו פשוט יותר מהניתוח לכריתת רחם מלאה.

התשובות שרוב המחקרים נותנים לשאלות הללו הן שלא נמצאה עליה בפגיעה בתפקוד שלפוחית השתן, המעי או בתפקוד המיני בנשים שעברו כריתת רחם מלאה, לעומת נשים שעברו כריתת רחם חלקית. על כן רוב הרופאים ממליצים לשקול כריתת רחם מלאה. כמובן שיש לדון על כך ולסכם זאת עם האשה בצורה ברורה במפגש שלפני הניתוח.

האם יש דרכי טיפול חליפיות לכריתת רחם?

חשוב להבין מה הסיבה שבגללה מומלץ על כריתת הרחם, לפני שניתן לשקול טיפולים חליפיים. לדוגמא: במקרים שהסיבה לניתוח הוא גידול ממאיר של הרחם, אין חלופה לניתוח. אולם יש במצבים בהם ניתן לנסות חלופות אחרות לפני ההחלטה על כריתת רחם. ניתן לשקול חלופות במצבים הבאים:

  • בנשים עם שרירנים ברחם ניתן לשקול כריתת שרירנים באמצעות לפרוסקופיה
  • אפשר לשקול טיפול תרופתי / הורמונלי במקרים הבאים:
    • על מנת להקטין ולצמצם שרירנים
    • כטיפול באנדומטריוזיס
    • בכדי להתמודד עם דימום ווסתי מוגבר
    • לטיפול בשגשוג של רירית הרחם
  • אפשר לשקול חסימה של העורקים המובילים אל הרחם, בעיקר במקרה של שרירנים על קירות הרחם ובחלל הרחם
  • ניתן להרוס לחלוטין את תאי רירית הרחם על ידי שימוש בהיסטרוסקופיה, בחום או באנרגיה חשמלית. טיפול זה יסייע בהתמודדות עם דימומים וגינלים חזקים, הפרעות הורמונאליות, פוליפים או שרירנים ברחם – ללא צורך בכריתת רחם

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון