איך מטפלים בשרירנים ברחם?

רק נשים עם רחם שרירני סימפטומטי זקוקות לטיפול, או נשים העוברות טיפולי פריון וקיים חשד כי השרירנים מפריעים לתהליך הכניסה להריון.

נשים עם רחם שרירני א-סימפטומטי אינן נדרשות לכל התערבות, אלא למעקב בלבד.

המעקב כולל בדיקה גניקולוגית ובדיקת אולטרה-סאונד להערכת השינויים בגודלם ובמיקום של השרירנים הקיימים.

הטיפול היעיל ביותר הינו טיפול ניתוחי להסרת השרירנים. הטיפולים הניתוחיים מתחלקים לשניים, טיפולים ניתוחיים אשר משמרים את הרחם ומאפשרים להרות עבור נשים שמעוניינות ללדת בהווה או בעתיד, וניתוחים שבהם מסירים את הרחם, בנשים שאינן מעונינות להרות או לאלו שאיננן מעוניינות לבצע כריתת רחם.

טיפול תרופתי, הוא בדרך כלל טיפול זמני, על מנת להקל על דימום וכאבים. כמו כן ניתן לטפל בתכשירים שגורמים להקטנת השרירנים, על מנת להקל הן על התסמינים והן על הניתוח שיתבצע בהמשך.

קבוצה נוספת של טיפולים אפשריים, הם הטיפולים הפולשניים שאינם ניתוחיים. כגון: חסימה של כלי הדם האחראיים על הספקת הדם לשרירן, וטיפולים הגורמים להרס השרירן ע״י אנרגית אולטראסאונד.

טיפול תרופתי לשרירנים

הטיפולים התרופתיים מתחלקים לטיפולים תומכים שמטרתם להקל על הסימפטומים, וטיפולים שמטרתם לגרום להקטנת השרירן. מטרת הטיפולים התומכים להקל על הכאבים, להפחית דימומים  ולשפר את האנמיה שעלולה להווצר כתוצאה מהדימומים. בד״כ מקובל לטפל בתכשירים שנקראים NSAID's כמו אטופן ואדוויל שעוזרים הן בהפחתת הכאב והן בהפחתת הדימום. טיפולים נוספים שיכולים להפחית דימום הם תכשירים כמו הקסקפרון או תכשירים הורומונליים.

קבוצה שנייה של טיפולים תרופתיים  מיועדת להקטין את גודל השרירנים. מאחר וידוע שהשרירנים גדלים בתגובה להורמוני המין הנשיים, טיפולים אלה הם אנטי הורמונליים. הם פועלים להקטנת החשיפה של השרירנים להורמונים וכך גורמים לירידה בנפח השרירן.

התכשירים הנפוצים ביותר הם האנלוגים ל- GnRH אשר גורמים לירידה דרמטית בהפרשת ההרומונים מהשחלה. כפי שהוזכר כבר, הטיפולים התרופתיים הללו מבוססים על רגישותם של שרירנים להורמונים, ולכן התרופות היעילות ביותר פועלות על הציר ההורמונאלי שגורם לירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון. חשוב לקחת בחשבון כי שינויים הורמונאליים אלה מדמים אצל האישה מצב של גיל המעבר ועלולים להשפיע על המטופלת, על מצב רוחה ועל המחזור החודשי שלה. לכן, טיפולים אלה ניתנים לפרק זמן מוגבל או כהכנה לניתוח בלבד.

טיפולים תרופתיים עשויים להביא להקטנה של השרירן אך אינם גורמים בדרך כלל להעלמותו. הם משמשים כקו  תומך בטיפולים כירורגיים, כפי שהוזכר, או על מנת להאט את התפתחות השרירנים במידה והוחלט שלא לנתח.

טיפולים ניתוחיים משמרי פריון

הכוונה לכריתת השרירנים ללא כריתת הרחם. ישנן מספר שיטות לכריתת שרירנים: כריתת שרירן בגישה היסטרוסקופית, כריתת שרירן בגישה לפרוסקופית, כריתת שרירן בפתיחת בטן וכריתת שרירן בגישה וגינלית. הגישה שתיבחר הינה אישית לכל מטפולת, בהתאם לתלונותיה ובהתאם לגודל ומיקום השרירן.

כריתת שרירן בגישה היסטרוסקופית

כריתת שרירן בגישה זו מתאימה לשרירנים תת ריריים הנמצאים בחלל הרחם, או שרירנים תוך דופניים הצמודים לרירית הרחם וגודלם לא עולה על 4-5 ס״מ. היעילות של גישה זו הינה גבוהה מאד ולרוב אין צורך בטיפולים נוספים. נציין כי כריתת שרירנים בגישה היסטרוסקופית מצריכה מיומנות גבוהה של המנתח, במיוחד במקרים של שרירן תוך דופני. למידע נוסף אנא פני למאמר בנושא היסטרוסקופיה לכריתת שרירן.

כריתת שרירן רחמי בגישה לפרוסקופית

זו השיטה העדיפה לטיפול בנשים עם שרירנים תוך דופניים גדולים, שרירנים תת סרוזיים ושרירנים תת רירייים הגדולים מ- 5 ס״מ. לכריתת שרירן בגישה לפרוסקופית יתרונות רבים. כולל החלמה מהירה וחזרה מהירה לשיגרת תפקוד יומיומית. היא גורמת גם למיעוט הדבקויות בבטן ובאגן, עובדה בעלת חשיבות מכרעת ביותר לנושא הפריון של האישה בעתיד. כריתת השרירן בגישה לפרוסקופית דורש ניסיון ומיומנות מתאימים. למידע נוסף אנא פני למאמר בנושא לפרוסקופיה לכריתת שרירן.

כריתת שרירן רחמי בגישה פתוחה / בגישה שמרנית (conservative Myomectomy)

כריתת שרירן בגישה שמרנית היא הגישה הוותיקה מכל, והיא כרוכה בניתוח לפתיחת בטן. כיום גישה זו שמורה אך ורק לנשים עם רחם גדול במיוחד או עם מס׳ גדול של שרירנים. בגישה זו מבצעים פתיחה של הרחם מעל איזור השרירנים, חילוץ השרירנים וסגירת הרחם בתפרים. הטכניקה הניתוחית חשובה על מנת למנוע דימום מוגבר בזמן הניתוח ולאפשר שיקום של הרחם על מנת לשמר את תפקודו ולאפשר הריונות עתידיים.

כריתת שרירן רחמי בגישה וגינלית

ניתוח זה מתאים לנשים הסובלות מ"שרירן מולד" היוצא מצואר הרחם או כזה המערב את צואר הרחם ובולט לנרתיק. במקרים אלו כריתת השרירן תתבצע בגישה וגינלית. בניתוח של "שרירן מולד" ניתן לזהות את הגבעול עליו יושב השרירן ולכרות אותו מהגבעול. במקרה של שרירן היוצא מתוך צואר הרחם ניתן לבצע חתך בצואר הרחם, לזהות את השרירן ולחלצו דרך הנרתיק, ולסגור את החתך. גישה זו כרוכה בהחלמה מהירה וחזרה מהירה לשיגרה.

הטיפולים הניתוחיים לרחם שרירני מציעים הקלה משמעותית בתסמינים. מחקרים מראים שיפור של עד 80% במקרים של דימום ווסתי מוגבר או דימומים בין-ווסתיים; הקלה או היעלמות מוחלטת של הכאבים, תחושת הלחץ ואי הנוחות הנגרמים כתוצאה מהשרירנים. כמו כן אצל נשים בעלות רחם שרירני הנמצאות בטיפולי פוריות שלא אובחנו כסובלות מהפרעה אחרת, ישנו שיפור משמעותי בסיכויי הכניסה להריון.

הסיבוכים בניתוחים לכריתת שרירן רחמי אינם שכיחים. והם כוללים: דימומים במהלך ולאחר הניתוח, זיהומים, ובמקרים נדירים פגיעה ברחם. בנוסף קיימים סיבוכים כבכל ניתוח כגון: סיבוכי הרדמה, פגיעה באברים שכנים, אירוע של קרישיות יתר ועוד.

טיפולים ניתוחיים שאינם משמרי פריון

אצל נשים שסיימו את שלב הקמת המשפחה ואינן מתכננות עוד ללדת, ניתן לבצע ניתוח לכריתת רחם. האפשרויות הן: כריתת רחם בגישה לפרוסקופית, כריתת רחם בפתיחת בטן או כריתת רחם וגינלית. כריתת רחם נחשבת טיפול הניתוחי הנבחר בנשים אלה מכיוון שידוע כי במידה וכורתים רק את השרירנים יש סיכוי של בין 10%-50% לחזרה שלהם בעתיד.

בכ- 10% מהנשים חזרה של השרירנים תוביל להתערבות שניה. ניתוח לכריתת רחם לרוב נחשב ניתוח פחות מורכב מניתוח לכריתת שרירנים, במיוחד אם קיימים מס׳ שרירנים ברחם. לכן כריתת רחם באשה שאיננה מעוניינת ללדת עוד, וסובלת משרירנים ברחם, הינו טיפול הבחירה שמביא לשיפור משמעותי באיכות חיי המטופלת. פרט למניעת הישנות שרירנים לאחר כריתה רחם, אנו מונעים גם הסיכון לסרטן הרחם או צואר הרחם בעתיד. למידע נוסף על כריתת רחם בגישות השונות אנא פני למאמרים בנושא כריתת רחם.

טיפולים התערבותיים שאינם ניתוח (אמבוליזציה, טיפול באולטרה-סאונד ממוקד)

ניתן להשפיע על השרירנים גם בטיפולים התערבותיים שונים שאינם כירורגיים, המובילים שבהם:

אמבוליזציה של עורקי הרחם

מזהים על ידי צנתור, את העורקים המובילים דם אל הרחם והשרירנים ומזריקים לתוכם חומר צמיגי שחוסם את העורקים האלה ומונע מעבר של דם אליהם. כתוצאה מכך, נראה תהליך של התנוונות השרירן. תוצאות הטיפול – ירידה של כ 60% בגודל השרירנים בתוך תשעה חודשים, וירידה בהופעה של תסמיני השרירנים, כמו דימום מוגבר, כאבים ולחץ. עם זאת, ייתכן כי פעולה זו משפיעה על תפקוד השחלות ועל יכולת הפריון ולכן השיטה אינה מומלצת עבור נשים שרוצות להרות. חשוב לזכור גם כי הטיפול כרוך בכאבים משמעותיים, חולשה וחום בימים שלאחר הטיפול.

שימוש באולטרה-סאונד ממוקד עוצמה (HIFUS)

תחת הכוונת מכשיר MRI, מפעילים על השרירן גלי אולטרה-סאונד ממוקדים בעוצמה גבוהה, מחממים אותו ובעצם "מבשלים" אותו. לאחר הטיפול ניתן לראות תהליך של נמק והתנוונות של השרירן. שיטה זו איננה מתאימה לנשים שמעוניינות להרות. נשים מדווחות על תוצאות קליניות טובות, כלומר הפחתה בכאבים ובדימומים לאחר הטיפול. אולם החסרון של השיטה הוא שאין הפחתה משמעותית בגודל השרירנים. השיטה אינה מתאימה לנשים עם מספר רב של שרירנים וכן לא ניתן לקבל דגימה היסטולוגית של השרירן שתאשר את היותו שפיר. מאחר והטיפול הוא חדש יחסית אין עדיין בנמצא מחקרים ארוכי טווח על יעילותו.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון