איך עלי להתכונן לניתוח לפרוסקופי?

ההליך הלפרוסקופי הוא הליך זעיר פולשני בעל סיכון נמוך לסיבוכים,עם החלמה מהירה לאחריו, ביחס לניתוחים המבוצעים בבטן פתוחה.

מספר ימים לפני הניתוח

חשוב להכין את הגוף לקראת ההליך הרפואי. הנה כמה נקודות שחשוב לקחת בחשבון:

ידעי את הרופא המנתח על מצבך הבריאותי. על ניתוחים שעברת בעבר,על רגישויות לתרופות אם יש לך,ועל התרופות שאת לוקחת כרגע. אם את נוטלת תרופות נוגדות קרישה (כמו אספירין, קומדין, קרטיה) יתכןותתבקשי להפסיק את נטילת התרופות האלה כשבוע לפני הניתוח או לפי הנחיית הרופא המנתח.

ידעי את הרופא אם את סובלת ממחלת לב, יתר לחץ דם, מחלות ריאה או אם עברת אירועים של קרישיות יתר בעבר. למידע זה יש השפעה על הטיפול התרופתי שתקבלי סביב הניתוח וכן על אופן ביצוע הניתוח עצמו.

בלפרוסקופיה אבחנתית למטופלות עם בעיות פוריות או בלפרוסרקופיה לקשירת חצוצרות – יש להימנע מקיום יחסי מין מהווסת האחרונה שטרם מועד הניתוח.

מומלץ להפגש עם מרדים מספר ימים לפני הניתוח, על מנת שיוכל לעבור ביסודיות על הרקע הרפואי שלך ולשלול מצבים העלולים להפוך את ההרדמה למורכבת. לדוגמא בנשים עם מחלת לב קשה או מחלה ריאתית קשה, שאצלן כל נושא ההרדמה מסוכן יותר, מומלץ לבצע ניתוחים בפתיחת בטן מלאה. ניתוחים אלו ניתן לבצע לעיתים ללא הרדמה מלאה.

בערב שלפני הניתוח

לניתוח הלפרוסקופי יש להגיע לאחר צום מוחלט (ללא אוכל ושתייה) 6 שעות לפחות לפני הניתוח.

לעיתים יש צורך לרוקן את המעי, על ידי ביצוע חוקן בערב שלפני הניתוח. בניתוחי אנדומטריוזיס אשר מערבים את המעיים,יש צורך לבצע הכנת מעיים מלאה (כולל תזונה, נטילת משלשלים וחוקנים). על מנת להתכונן למצב של פתיחת מעי או אפילו כריתת מעי.

אם את נוטלת תרופות באופן קבוע, עליך להמשיך ליטול אותן לפי הנחיות הרופא המנתח והמרדים גם בבוקר הניתוח, ביחד עם מעט מים. זאת פרט לתרופות נוגדות קרישה שלגביהן תקבלי הנחיות מפורשות מהרופא המנתח או המרדים.

ערב הניתוח יש להתרחץ באופן יסודי, על מנת להפחית את הסיכון לזיהומים. כמו כן מומלץ לגלח את השיער באיזור הניתוח עדיף לעשות זאת ערב לפני הניתוח, כי המחקרים מראיםעלהפחתהבזיהומים כאשר הגילוח נעשה יום לפני הניתוח ולא ממש בסמוך לניתוח.

שלהסיר איפור, לק, תכשיטים, עדשות מגע, שיניים תותבות, פירסינג, וכדומה לפני הניתוח.

בבוקר הניתוח

הקליטה לניתוח תבוצע בבוקר יום הניתוח, בדרך כלל. אתתלבשי חלוק ותענדי צמיד זיהוי. תיפגשי עם הרופא המרדים ותתבקשי לספק לו פרטים,על מנת לאפשר לו לתכנן את ההרדמה שלך. לפני הכניסה לחדר הניתוח תקבלי תרופות הרגעה (מומלץ לבקר בשירותים טרם נטילתן).

לאחר הכנסתך לחדר הניתוח, את תפגשי את כל הצוות הרפואי. הצוות כולל את הרופא המנתח, רופא עוזר (לא תמיד, לפעמים המנתח עובד לבד), רופא מרדים, אחיות/אחים וסניטרים. הסניטרים עוזרים בהשכבה נכונה שלך על שולחן הניתוחים. ההשכבה היא חשובה מאד, כי השכבה נכונה מונעת סיבוכים רבים לאחר הניתוח

לאחר ההשכבה הרופא המרדים יחל בהרדמה והמנתח יכניס קטטר שתן. זה צינור קטן שמוחדר דרך השופכה לשלפוחית השתן ודואג לרוקן אותה. בכל הניתוחים הגינקולוגים חובה להשתמש בקטטר שתן. נציין כי בניתוחים קצרים, עד חצי שעה ניתן להוציא את הקטטר מיד בסיום הניתוח, אך בניתוחים ארוכים יותר נהוג להשאירו עד למחרת הניתוח.

חשוב שתגיעי לניתוח מלווה במישהו שיישאר איתך. הוא אמנם לא ייכנס איתך לחדר הניתוח, אולם ההליך הוא קצר יחסית, ולאחריו לעיתים הוא יוכל ללוות אותך בחדר ההתאוששות ובמחלקת האשפוז.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון