שרירנים ברחם ואי פריון

שרירנים ברחם (המכונים גם מיומות) הם גידולים, לרוב שפירים, המופיעים אצל כ-35 40% מהנשים, לאורך שנות הפריון שלהן.

השרירנים נחשבים לגידול השפיר השכיח ביותר אצל נשים. לרוב הם מופיעים ללא תסמינים כלל.

כאשר כן מופיעים תסמינים הם כוללים: דם ווסתי מוגבר; לחץ על איברים סמוכים כמו שלפוחית השתן או הרקטום; כאבים באזור האגן; עצירות או תכיפות במתן שתן; ולעיתים אף אנמיה. בנוסף יכולה האישה לסבול גם מקשיי פוריות או הפרעה במהלך ההריון והלידה.

מהו הקשר בין שרירן ברחם לאי פריון?

לעיתים הימצאותו של שרירן ברחם מפריעה לתהליך הכניסה להריון. השרירנים שעלולים לפגוע בפוריות של האשה הם שרירנים תת ריריים ושרירנים תוך דופניים הגדולים. שרירניים אלו לוחצים על רירית הרחם. הפגיעה של השרירן בתפקוד רירית הרחם ומפריעה לביצית המופריית להשתרש ברחם. השרירן גורם לשינויים ברירית הרחם, בין היתר הוא גורם לעיוות בפני השטח שלה, ולשינויי בהספקת הדם אליה. במקרים נדירים השרירן עלול לגרום להפרעה מכאנית בתהליך המפגש בין הזרע לביצית בשל חסימת מעבר הזרע והביצית דרך פתחי החצוצרות. כל אלה יחדיו עלולים לפגוע ביכולת ההתעברות.

אצל נשים הסובלות מבעיות פיריון חשוב קודם כל לשלול גורמים אחרים לאי פריון. במידה ונשללו סיבות אחרות והאשה עדיין מתקשה להרות, יש לבדוק את האפשרות שהשרירנים ברחם הם הגורם לקושי בכניסה להריון. במידה וישנם שרירנים, זה הזמן לשקול טיפול בהם. הטיפול המועדף בנשים אלו הינו ניתוח לכריתת השרירנים.

האם שרירן ברחם יכול לגרום להפלה?

בנשים עם שרירנים ברחם אנו נראה עלייה בשכיחות של הפלות. הסיכון להפלה עולה במקרה של שרירנים תוך דופניים גדולים או בשרירנים תת ריריים. הסיבה לעלייה בשכיחות ההפלות קשורה ככל הנראה להשתרשות של ההריון ברירית ברחם באיזור הקרוב לשרירן. הרירית באזור זה מושפעת מהשרירן, הגורם הן לירידה בהספקת הדם באזור והן לשינויים הורומונליים. כמו כן אנחנו רואים לעיתים קרובות האצה בהתפתחות של שרירנים ברחם בזמן ההריון. האצה זו כרוכה גם בעלייה בסיבוכים נוספים בהריון כגון: הפרדות שליה, הפלות מאוחרות ולידות מוקדמות.

שכיחות השרירנים בנשים הרות היא 2-10%. שכיחות השרירנים עולה בנשים שעברו טיפולים הורמונאליים וכן בנשים מבוגרות יותר. שכיחות ההפלות הטבעיות וההפלות החוזרות הוא גבוה יותר בנשים עם שרירנים ברחם, עם זאת חשוב לציין כי במרבית המקרים ההריון מתנהל ומסתיים בצורה תקינה על אף הימצאות השרירנים.

באילו מצבים כדאי לטפל בשרירן באישה עם אי פריון?

יש צורך בטיפול בשרירנים בקרב נשים עם שרירנים המעוותים את חלל הרחם ומשפיעים על רירית הרחם. זאת כמובן לאחר שטופלו סיבות אחרות לאי פריון וכאשר לא נמצאו סיבות אחרות לאי פריון. בד״כ מומלץ לנסות מס׳ טיפולי פריון ובמידה ואלו נכשלים יש לפנות לטיפול בשרירנים. האפשרויות הכירורגיות העומדות כיום על הפרק (כמו ניתוחים היסטרוסקופיים ולפרוסקופיים, זעיר פולשניים) הופכים את ההליך הכירורגי שמטפל בשרירנים לבעל סיכון פחות לסיבוכים ולכן לאפשרות טובה עבור מטופלות פוריות שסובלות משרירנים.

חשוב לזכור כי אין צורך לטפל בשרירנים כאשר הם מעטים, קטנים, או כאשר מיקומם אינו גורם להפרעה בתפקוד התקין של הרחם. במקרים אלה, מומלץ לבצע מעקב בלבד באמצעות בדיקות אולטרה-סאונד לניטור מצב השרירנים.

האם שרירן ברחם יכול לגרום לכאבים במהלך ההריון?

שרירן יכול לגרום לכאבים במהלך ההריון כמו גם אצל אישה שאינה בהריון. אולם במהלך ההריון ניתן לעיתים לצפות בגדילה מואצת של השרירנים. גדילה זו מלווה לעיתים בתהליכים רקמתיים בתוך השרירן כגון: התנוונות, נמק, ודימום. תהליכים אלו עלולים לגרום לכאבים משמעותיים. הימצאות של שרירנים ברחם יכולה לגרום לעיתים לכאבי בטן ואגן במהלך כל ההריון.

בכל בירור של כאבים במהלך ההריון חשוב לוודא כי מקור הכאבים איננו בבעיה אחרת כגון: הריון חוץ רחמי, הפלה, הריון לא תקין, צירים, לידה מוקדמת ועוד. לאחר שנשללו בעיות אחרות וההערכה של הרופא היא כי אכן הכאבים נובעים מהשרירן, טיפול הבחירה יהיה בתרופות נוגדות כאבים. זהו לא הזמן לטיפול ניתוחי בכל מקרה. על המטופלת יהיה לשקול טיפול ניתוחי רק לאחר סיום ההריון.

האם שרירן ברחם מפריע להתפתחות העובר?

שרירנים אכן עלולים לגרום להתפתחות לא תקינה של העובר. אנחנו רואים עד פי שניים יותר מומים עובריים בנשים עם שרירנים. כמו כן, הימצאות שרירנים ברחם במהלך ההריון מעלה את הסיכון למוות תוך רחמי של העובר וללידה מוקדמת.

האם שרירן ברחם מפריע למהלך הלידה?

שרירן ברחם עלול להפריע למהלך התקין של לידה וגינלית, וישנה עליה משמעותית באחוזי הלידות הקיסריות במקרה של הריון עם שרירנים ברחם. ישנה עלייה במצגי עובר לא תקינים לפני הלידה כגון מצגי עכוז ורוחב של העובר, בשל הנטייה של שרירנים לעוות את חלל הרחם. מצגים אלו ימנעו אפשרות ללידה וגינאלית. במקרים בהם השרירן ממוקם בחלק הנמוך של הרחם או צואר הרחם, השרירן יכול להפריע מכאנית לירידת התינוק אל תעלת הלידה ולמנוע לידה וגינאלית.

כמו כן השרירנים עלולים לגרום להיפרדות שליה או להפך, למנוע את היפרדות השליה לאחר הלידה. כמו כן השרירנים עלולים לפגוע ביכולת הרחם להתכווץ לאחר הלידה ובכך לגרום לדימום וגינלי מוגבר לאחר הלידה.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון