ציסטה בזמן הריון

ציסטה היא כיס, חלל המכיל נוזל ומתפתח באיברים שונים בגוף, והוא שכיח אצל האישה בעיקר בשחלה, והיא האיבר שמפתח הכי הרבה ציסטות. ישנם כמה סוגים של ציסטות בגוף וחשו להכיר את ההבדלים ביניהם כדי לדעת למה הכוונה כשמדברים על ציסטה בזמן הריון או גם בלעדיו. הציסטה יכולה להיות מלאה בנוזל צלול או בדם, או אף להכיל חומרים מוצקים כמו שומן ותאים אחרים, אפילו שיער. הציסטות יכולות להופיע אצל נשים בגיל הפריון וגם לאחריו.

כיצד מתפתחת ציסטה?

בכל חודש מתפתח בזמן הביוץ בשחלת האישה זקיק, והוא מכיל את הביצית ואת הנוזלים סביבה. מלבד ייצור והכנת הביצית למסע החודשי השחלות גם מייצרות הורמוני מין – פרוגסטרון ואסטרוגן. הזקיק המתרוקן בזמן הביוץ הופך לגופיף צהוב, או ציסטה, והוא מפריש את ההורמונים הנחוצים להריון. גודלו נורמלי, 3-2 ס"מ והוא אמור להיעלם בזמן המחזור אבל קורה שלעתים הוא נשאר כציסטה לזמן מסוים ואינו מתפוגג ונספג בגוף וזה עלול לקרות גם כאשר הביוץ אינו מתרחש אבל נשאר גופיף צהוב. במקרים שבהם ציסטה עלולה להפריש הורמוני מין שמשבשים את האיזון ההורמונלי או לגרום לכאב בגלל גודלן או להסתובב על הציר שלהן ולגרום לכאבים עזים. קיים חשש מפני התפוצצותה והתפזרות הנוזל שבחלל הציסטה לתוך הגוף. רשלנות רפואית בהריון

הבדיקות שנעשות לציסטה וחשיבותן

במקרים שבהם הציסטות נשארות ומתחילות לגרום נזק יש לבדוק אותן ואת המטופלת לפי כמה נתונים. יש לבדוק בדיקה גינקולוגית, בדיקת רנטגן ואולטרסאונד הכוללת את בדיקת זרימת הדם, יש לבדוק מרקרים שהם סמנים סרטניים, בדיקת דופלר שנעשית במקרים סרטניים כאלה, ולאבחן את הציסטה לפי גודל וקצב גדילה, מרכיבים ומורכבות ועוד קריטריונים שיעידו אם מדובר בציסטה ממאירה או שפירה. חשיבות הבדיקות האלה נוגעות לעובדה שלמרבה הצער ציסטות ממאירות מתחילות לאותת על כך בשלב מאוחר יותר, מה שעלול לגרום לאבחון מאוחר בגלל חוסר ידע או התעלמות רשלנית רפואית בזמן הבדיקה. רק לאחר מכן אפשר להמליץ על הטיפול הנכון. הטיפול הרגיל בציסטות הוא בעזרת גלולות נגד הריון שגורמות להן להתפוגג. במקרים חמורים יותר, כאשר הציסטות גדולות מאוד שוקלים ניתוח לכריתת הציסטה או השחלה עצמה. במקרים כאלה לוקחים בחשבון את גיל האישה ופוריותה.

על מה מעידות ציסטות בזמן הריון עצמו?

ישנן ציסטות שמופיעות ונעלמות מעצמן גם בזמן ההיריון. חלק מהן יכול להופיע ברחם עצמו וגם כאן חשובה מקצועיות הרופא כדי לאבחן אותן נכון ולא לבלבל בינה לבין מיומה. מכיוון שציסטה שחלתית עלולה להופיע גם בזמן ההיריון, הציסטה עלולה להתפתח בגלל ההיריון עצמו או בגלל זיהום. ממתינים בדרך כלל לשליש השני להריון משום שאז ניתן לנתח ולהוציא אותה עד השבוע ה-14 להריון, שהוא הכי נוח לניתוח כזה ובלפרוסקופיה. הסיכוי להפלה נמוך יותר והסיכון לנזק לעובר בגלל ההרדמה מזערי והרחם בגודל נוח לניתוח. אולם חשוב לדעת שרצוי היה כי הרופא יאבחן ציסטות ויטפל בהן עוד לפניו, במקרים שבהם זה אפשרי. רובן נעלמות מעצמן אולם אם מנתחים שולחים לבדיקת מעבדה כדי לקבוע אם מדובר בסרטן ואז קובעים את המשך הטיפול והמעקב. במידה והיא ממאירה מנתחים בכל שבוע של ההיריון. רשלנות רפואית במקרה הזה יכולה להתבטא באי אבחון בזמן או באבחון לא נכון, ניתן להגיש את הבקשה ע"י עו"ד המתמחה ברשלנות רפואית בהריון בשם התובעים. כמו כן תביעה בנושא רשלנות בעת ניתוח להסרת ציסטה יכולה להתייחס לרשלנות שכתוצאה ממנה נגרמה בזמן הניתוח פגיעה פיזית. פגיעה כזו עלולה לגרור התערבויות כירורגיות נוספות שאף כרוכות באשפוז. כל פגיעה באיכות החיים ואיבוד זמן יקר, הנובעת מהתנהלות בלתי תקינה של צוות רפואי יכולה להידון בבית המשפט עד להשגת הצדק.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון