שרירנים ברחם

מהם שרירנים ברחם (מיומות)?

שרירנים ברחם (מיומות), הם גידולים שפירים ברחם המתפתחים בתוך רקמת השריר. המקור של גידולים אלו הינם תאי שריר הרחם עצמו.

השרירנים נבדלים זה מזה במיקום, בגודל, בסוג ובתסמינים שהם גורמים. ברוב המוחלט של הנשים השרירנים אינם גורמים לתסמינים כלל. 

מעריכים כי עד 70% מהנשים בעלות רחם שרירני הן חסרות תסמינים כלל.

כ- 30% מהנשים עם שרירנים יסבלו מתסמינים שונים העלולים לפגוע באיכות חייהן. כמו למשל דימום ווסתי מוגבר, כאבים בבטן התחתונה או בגב, לחץ על שלפוחית השתן או על מערכת העיכול. בנוסף, ישנם שרירנים העלולים להפריע בתהליך הכניסה להריון ואף במהלך הלידה.

עד גיל חמישים, מעריכים כי אחת מכל שתי נשים יפתחו רחם שרירני. ואילו אחת מכל ארבע נשים תזדקק לטיפול כלשהו עבור השרירנים, על מנת להפחית או למנוע את התסמינים מהם היא סובלת.

אילו סוגי שרירנים קיימים?

החלוקה השכיחה של השרירנים היא לפי המיקום שלהם ביחס לגוף הרחם. חלוקה נוספת הינה לפי שינויים שעלולים להווצר ברקמת השרירן. לדוגמא: ישנם שרירנים שעוברים התנוונות עקב חוסר בזרימה מספקת של דם אל השרירן. הנה תיאור קצר של הסוגים השכיחים של שרירנים ברחם:

שרירנים בתוך דופן הרחם

נקרא גם שרירן תוך-שרירי. זהו שרירן הכלוא בין הסיבים של שריר הרחם. זה המיקום הנפוץ ביותר להתפתחות של שרירנים ברחם. ברוב המקרים שרירנים אלה הם אסימפטומטיים, בעיקר כשהם קטנים יחסית. אולם כאשר הם גדלים, שרירנים אלה עשויים לגרום לעיוות בצורתו של הרחם ו/או לדחיקה של רירית הרחם.

כאשר ישנה השפעה של השרירן על רירית הרחם עלולים להופיע התסמינים של דימום מוגבר בזמן הווסת, וכאבים בזמן הווסת. שרירן הלוחץ על רירית הרחם עלול להפריע לתהליך ההפריה וההתעברות, כמו כן הוא עלול לגרום להפלות חוזרות. שרירנים תוך דופניים גדולים עלולים גם להפריע במהלך ההריון, זה יבוא לביטוי במנחים עובריים לא תקינים. כלומר יותר עוברים במצג עכוז או במצג רוחבי וכן יותר סיבוכים בלידה. יכול להיות קושי בלידה וגינלית, דימומים מוגברים, וסבירות גבוהה יותר שהלידה תסתיים בניתוח קיסרי.

כאשר השרירנים התוך דופניים גדולים מאד הם עלולים ללחוץ על איברים שכנים לרחם, כמו שלפוחית השתן והמעיים, לגרום לכאבים, להפרעה במתן שתן ולהפרעה ביציאות.

שרירנים הבולטים לחלל הרחם

שרירנים אלה בולטים מגוף הרחם לתוך חלל הרחם. חלל הרחם מצופה ברירית הרחם, המכונה גם מוקוזה. לכן השרירנים הבולטים לחלל הרחם נקראים שרירנים תת-ריריים או תת מוקוזליים והם מצויים למעשה בתוך חלל הרחם. שרירנים תת-ריריים עלולים לגרום לדימומים קשים בזמן המחזור החודשי עד כדי אנמיה, כתוצאה מאבדן הדם הרב. הם גורמים להפרעות פריון בסבירות גבוהה יותר ביחס לשרירנים התוך שריריים. שרירנים מסוג זה הם אלה הגורמים לתסמינים החריפים ביותר בדרך כלל, גם כאשר הם קטנים יחסית.

שרירנים ברחם הבולטים לחלל הבטן

הסרוזה היא השכבה החיצונית העוטפת את שריר הרחם. שרירנים תת-סרוזיים מצויים מתחת לשכבה חיצונית זו ובולטים החוצה מן הרחם אל תוך חלל הבטן. שרירנים אלה הינם לרוב חסרי תסמינים ואינם גורמים להפרעות פריון או הפרעות בלידה. שרירנים תת סרוזיים גדולים עלולים ליצור לחץ על שלפוחית השתן, על מערכת העיכול, או על איברים סמוכים אחרים, תלוי במיקומם. תסמינים אפשריים לשרירנים הבולטים אל מחוץ לרחם כוללים לחץ על הרקטום, עצירות כרונית, דליפת שתן במאמץ, וכאבים כרוניים של האגן.

סוגים נוספים של שרירנים ברחם

בנוסף לשלושת הצורות השכיחות הללו של שרירנים ברחם שהוזכרו, ישנן עוד צורות שהן שכיחות פחות. ביניהן, נראה גם שרירנים על גבעול. אלה הם שרירנים הבולטים לחלל הבטן או לחלל הרחם המפתחים על גבעול שמקשר אותם לרחם. לעיתים ניתן למצוא שרירנים כאלה היוצאים מתוך חלל הרחם לתוך הנרתיק, הם ניקראים "שרירן מולד" ונמצאים בסיכון יתר להתפתחות של זיהום מקומי.

שינויים החלים בשרירנים

כפי שהוזכר כבר השרירן הוא גידול שפיר ממקור של תאי שריר הרחם. אולם שרירנים חשופים לשינויים ברקמתם. השינויים נגרמים בדרך כלל כתוצאה מגדילה מהירה של השרירן והפרעה בהספקת הדם. שינויים אלו לעיתים יתבטאו בהופעת כאבים או שינויים במראה השרירן בבדיקות אולטראסאונד או MRI.

להלן תהליכים שעלולים לקרות לשרירן:

השתנות היאלינית של השרירן – היא ההישתנות השכיחה ביותר ונובעת כתוצאה בצמיחה מואצת של השרירן עם הפרעה בהספקת הדם לשרירן. תהליך זה גורם להופעת נמק של רקמת השרירן והפיכת רקמת השריר לרקמה היאלינית. רקמה זו היא למעשה צבר של חומר פירוק מהשרירן.

השתנות ציסטית של השרירן – נובעת גם היא מפגיעה בהספקת הדם ונמק אשר יוצר חלל עם נוזל ומבנה ציסטי בתוך השרירן.

דימום לתוך שרירן – נקראת השתנות אדומה של שרירן ונובעת מקרע של כלי דם בתוכו בשל צמיחה מהירה. תהליך זה קורה בנשים בהריון עם שרירן.

הסתיידות של שרירן – תהליך שנובע משקיעה של סידן בתוך השרירן, הוא אופייני לנשים מבוגרות עם הזדקנות השרירן.

השתנות ממאירה – הפיכת שרירן שפיר לשרירן ממאיר היא נדירה. מחקרים שונים מדווחים כי הסיכון להפיכת שרירן לממאיר עומד על 1-3/1000.

איבחון וטיפול בשרירנים ברחם

האיבחון הראשוני של שרירנים ברחם נעשה על ידי תשאול החולה ובדיקה גינקולוגית מלאה, כולל בדיקת אולטרה-סאונד גניקולוגי. בבדיקה כזו ניתן להבין את מבנה הרחם של האשה, מספר השרירנים, המיקום שלהם והסוג שלהם. לאחר שמקבלים תמונה מלאה של השרירנים המצויים ברחם ניתן לקשר בין תלונות המטופלת לבין השרירנים. לעיתים אנו זקוקים ליותר מידע על מצבם של השרירנים, במקרה כזה ניתן להשתמש בבדיקת MRI של הרחם שתאפשר לתת תשובות מדוייקות יותר. יש לציין כי בדיקת MRI יכולה לאפיין שרירנים עם סבירות גבוהה לממאירות באחוז דיוק גבוה יותר מבדיקת אולטרא סאונד.

ברוב המקרים שבהם מאובחן רחם שרירני, האבחון הוא מקרי, במהלך בדיקה שיגרתית ואין צורך בהתערבות רפואית. ככלל, אם האישה אינה סימפטומטית אין צורך לטפל בשרירנים.

בשרירנים ברחם הגורמים לתסמינים, הטיפול היעיל ביותר הינו טיפול ניתוחי. עם זאת לעיתים ניתן לשלב טיפול תרופתי להקלה מיידית על התסמינים, וכן על מנת לצמצם את גודל השרירן בכדי להקל על הניתוח. טיפולים תרופתיים יכללו טיפולים להקלה על הדימומים ועל הכאבים. טיפולים ניתוחיים יכללו כריתה של השרירן או כריתת רחם בנשים שאינן רוצות עוד ילדים. חלופות אחרות לטיפולים ניתוחיים כוללות טיפול לחסימת כלי הדם המובילים דם לאיזור השרירן (אמבוליזציה) או הרס השרירן ע״י גלי אולטרא סאונד (HIFUS).