מה הם הסימפטומים של שרירנים ברחם? ומדוע הם קורים?

כ – 70% מנשים עם רחם שרירני תהיינה חסרות תסמינים (אסימפטומטיים), ללא תלונות או הפרעות המשפיעים על חיי היום יום שלהן.

עם זאת, נשים הסובלות משרירנים סימפטומטיים מתארות הפרעה לשגרת החיים ופגיעה באיכות החיים. התלונות השכיחות הן דימום ווסתי מוגבר, כאבים בבטן ובאגן, לחץ על אברים שכנים, כולל מערכת העיכול ומערכת השתן ובעיות פוריות.

דימום ווסתי מוגבר

דימום ווסתי מוגבר הינו הסימפטום השכיח ביותר שנגרם ע״י שרירנים. כ-30% מהנשים עם שרירן ידווחו על דימום ווסתי מוגבר במהלך שנות הפוריות. תסמינים אלה אופיניים במיוחד בהופעת שרירנים תת ריריים הבולטים לחלל הרחם, ולשרירנים גדולים בתוך דופן הרחם. נשים יסבלו מדימום מוגבר הנמשך זמן רב, העלול להיות מלווה בהופעה של קרישי דם ובאנמיה. כמו כן יתכן גם דימום בין הווסתות.

הדימום נגרם בעיקר בשל התגובה של רקמת הרחם הבריא בסמוך לשרירן. השרירן גורם לשינויים ברקמת רירית הרחם באזור הסמוך לו. השינויים יכולים לכלול: בצקת, כיב של רירית הרחם ונמק של הרירית. כל אלה יכולים לגרום לדימום מוגבר מרירית הרחם בזמן הווסת. בנוסף השרירן גורם לגדילת פני השטח של רירית הרחם, עובדה אשר מגבירה גם היא את הדימום הווסתי. עוד מנגנון שמגביר את הדימום הוא הפגיעה ביכולת של שריר הרחם להתכווץ ולהפחית את הדימום. מנגנון נוסף הינו עלייה ברמות האסטרוגן סביב השרירן אשר יכול לגרום לשיגשוג הרירית והופעת פוליפים ברירית שאף הם מגבירים את הדימום.

כאבי בטן

כשליש מהנשים הסובלות מרחם שרירני יתארו גם הופעת כאבים. הכאב יכול להיות כרוני (קבוע), באזור הבטן, בגב התחתון או באגן. או שהוא יכול להיות תלוי מצב, למשל כאב בזמן קיום יחסי מין או כאבים חזקים בזמן המחזור.

לעיתים נשים פונות לטיפול בשל כאבים חריפים שנובעים משרירנים. אלו יקרו כאשר ישנו נמק מהיר של שרירן בעיקר בזמן הריון, או כאשר שרירן על גבעול מסתובב וגורם לחנק של אספקת הדם אליו. פרט לכאב, מתארות נשים בעלות רחם שרירני גם תחושה של מלאות, אי נוחות, עומס או לחץ בבטן התחתונה.

לחץ על מערכת השתן

שרירנים ברחם שגורמים לגדילה משמעותית של הרחם עלולים לגרום ללחץ על איברים שכנים. שרירנים תוך דופניים גדולים ושרירנים צוואריים שעיוותו את צורתו הטבעית של הרחם עלולים לגרום ללחץ על שלפוחית השתן. במקרים כאלה אנו עשויים להיתקל במגוון של תסמינים, ביניהם: דחיפות או תכיפות במתן שתן, או לחילופין עצירת שתן וקושי במתן שתן או בהתרוקנות מלאה, בריחת שתן (בעיקר במאמץ, למשל כשצוחקים או משתעלים), וכדומה.

במקרים נדירים שרירנים תוך בטניים גדולים מאד עלולים לגרום גם לחץ על צינורות השתן המאספים מהכליות (האורטרים). לחץ זה עלול לגרום, במקרים קיצוניים, לחסימת כליה ופגיעה כלייתית ומחייב התערבות כרורגית מידית.

לחץ על מערכת העיכול

בדומה ללחץ על מערכת השתן, וכתלות במיקומם ובגודלם של השרירנים המצויים ברחם, ייתכן גם לחץ על מערכת העיכול. איברי מערכת העיכול הסובלים בד״כ מלחץ עקב הימצאות של שרירנים ברחם הם המעי הגס והרקטום. התסמינים האופייניים במצב כזה הם: תחושה כללית של נפיחות בבטן, עצירות וקושי ביציאות, תחושת צורך מתמיד ליציאה ואפילו חסימת מעיים.

הפרעת פריון

המצאות שרירנים ברחם עלול לגרום להפרעת פוריות. שרירנים תוך דופניים גדולים, או תת ריריים, משפיעים על תפקוד רירית הרחם שנמצאת בסמוך אליהם ובכך עלולים למנוע את ההשרשה של הביצית המופרית בתוך רירית הרחם. במקרים נדירים יותר ניתן למצוא שרירנים שמפריעים למעבר  בחצוצרות ובכך מונעים הפרייה.

בנשים עם שרירנים, הסובלות מאי פריון, חשוב לבצע הערכה של מיקום השרירנים והשפעתם על רירית הרחם לפני החלטה על הטיפול. ניתן לבצע אולטראסאונד, MRI או היסטרוסקופיה שהיא למעשה בדיקת הבחירה במקרה זה. הטיפול בשרירנים אצל נשים עם אי פריון איננו מיידי וחשוב להיות משוכנעים שאין סיבות אחרות לאי פריון לפני שמחליטים לטפל בשרירנים.

סיבוכים בהריון ובלידה

המצאות שרירנים ברחם עלולה לגרום לכמה סיבוכים במהלך ההריון והלידה. ב-5% מהנשים בהריון ניתן למצוא שרירנים. שרירנים אלו לרוב אינם סימפטומתים. אולם, ניתן למצוא עלייה בשיעור סיבוכי הריון בנשים עם שרירנים. כולל עלייה בשיעור ההפלות, דימומים במהלך ההריון, עלייה בשכיחות של הפרדות שליה וכאבי בטן חריפים לאורך ההריון. כמו כן ישנה עלייה בשיעור הריונות המסתיימים מוקדם ועליה בשכיחות המנחים הלא תקינים של העובר.

בנוסף ישנה עלייה בשיעור הסיבוכים בזמן הלידה. כגון עלייה בשיעור הלידות בניתוח קיסרי עקב המצאות שרירן נמוך ברחם המונע מהעובר לרדת לתעלת הלידה או כתוצאה ממצגים לא תקינים של העובר. לאחר הלידה ישנה עלייה בשכיחות דימום מוגבר שלאחר לידה. הפסקת הדימום לאחר יציאת השליה נגרמת בין היתר ע״י התכווצות שריר הרחם, השרירנים מפריעים למנגנון הזה ולכן ישנם יותר אירועים של דימום מוגבר לאחר לידה. ולבסוף, נמצא יותר אירועים של שארית הריונית לאחר לידה או הפלה בנשים עם שרירנים שקרובים לרירית.

תסמינים נדירים של שרירנים

לעיתים נדירות קורה ששרירנים גורמים לחום או לזיהום מקומי ברחם או לקושי באספקת דם לרקמות בריאות. בכחצי אחוז מהמקרים של רחם שרירני השרירן (שהוא גידול שפיר) עלול להפוך לממאיר (סרטני). בעבר העריכו כי שרירנים שגדלים בקצב מהיר הם בעלי נטייה רבה יותר להפוך לגידולים ממאירים. אולם כיום ישנו מידע מחקרי המצביע על כך שאין קשר בין קצב גדילה שרירן לסיכוי שלו להיות ממאיר.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון