לפרוסקופיה לטיפול בשרירנים

נשים רבות המאובחנות כסובלות מרחם שרירני הינן אסימפטומטיות, כלומר, הן אינן סובלות מתסמינים בעקבות השרירנים הנמצאים ברחמן.

במקרים כאלה, בדרך כלל הבחירה היא רק לעקוב אחר התפתחות השרירנים ולא לטפל. במקרים בהם השרירנים גורמים לתסמינים כמו דימום ווסתי כבד, בעיות פריון או כאבים בבטן או באגן, יש צורך לטפל.

הטיפול המועדף הוא טיפול כירורגי, לעיתים בשילוב עם טיפול תרופתי קצר מועד.

ברוב המקרים של שרירנים תוך דופניים או תת סרוזיים (שרירנים המתפתחים בחלקו החיצוני של הרחם) ניתן לבצע לפרוסקופיה לכריתה של השרירנים, בהליך הנחשב בטוח מאוד ומאפשר החלמה מהירה.

כיצד מבצעים לפרוסקופיה לכריתת שרירנים?

לפרוסקופיה היא הליך זעיר פולשני. הניתוח מבוצע ללא צורך בפתיחה מלאה של הבטן והוא נחשב בטוח ובעל סיכונים מעטים. ההליך הלפרוסקופי מתבצע בהרדמה כללית. לאחר ההרדמה, עושים ארבעה חתכים קטנים בבטן, האחד בטבור ושלושה נוספים בבטן התחתונה. החתכים הם קטנים מאוד (עד 1 ס"מ כל אחד), דרכם יוחדרו מצלמה זעירה וכלי ניתוח המאפשרים ביצוע פעולות בחלל הבטן, תוך צפיה בנעשה דרך צג הממוקם מעל מיטת המטופלת.

בתחילת ההליך מוזרם אל הבטן גז, המנפח את חלל הבטן ומאפשר גישה נוחה לאיברים בתוך הבטן. לאחר מכן, מתחיל ההליך שצפוי להימשך כשעה וחצי. במהלך הניתוח מבוצע חתך בקליפת הרחם מעל השרירן, חילוץ השרירן מהרחם וסגירת הרחם ע״י תפרים. את השרירן מוציאים מתוך הבטן ע״י מכשיר ייעודי שנקרא מורסילטור, שתפקידו לחתוך את השרירן לחתיכות קטנות מספיק כך שאפשר יהיה להוציא אותן דרך החתכים הקטנים בדופן הבטן. כיום תהליך החיתוך של השרירן מבוצע בתוך שקית מיוחדת השומרת על כל החתיכות של הרקמה על מנת שלא יתפזר בחלל הבטן.

לאחר סיום הניתוח המטופלת עוברת להתאוששות, היא צפויה לשהות כ-24 שעות בבי״ח להתאושש מהניתוח ולרוב תשוחרר למחרת הניתוח לביתה. היא צפויה לחזור לשיגרת יומה בתוך כשבועיים.

אילו נשים מתאימות לכריתת שרירנים בלפרוסקופיה?

המטופלות ה"אופטימליות" עבור לפרוסקופיה לכריתת שרירנים הן נשים בגיל הפוריות, בעלות מספר קטן של שרירנים, בגדלים עד 7-8 ס"מ. ניתן גם לבצע כריתת שרירנים גם במימדים גדולים יותר. נשים עם חשד לממאירות אינן מתאימות לניתוח לפרוסקופי. נשים בגיל המעבר הן בעלות שכיחות גבוהה יותר לסבול מגידול ממאיר במערכת המין הנשית, ולכן גם להן לא מומלץ ההליך הלפרוסקופי. בנשים אלה ניתוח הבחירה יהיה כריתת רחם לפרוסקופית ולא כריתת שרירן בלבד.

מהם היתרונות של כריתת שרירנים בלפרוסקופיה?

מבין הטיפולים המוצעים להתמודדות עם שרירנים ברחם, ניראה כי ההליך הכירורגי הוא זה המביא לתוצאות הטובות ביותר, עם הקלה משמעותית בתסמינים. הטיפולים התרופתיים הקיימים כיום להתמודדות עם שרירנים הם הורמונאליים, תופעות הלוואי שלהם לא תמיד קלות מחד ומאידך הם זמניים בלבד.

מבין האפשרויות לטיפולים כירורגיים לכריתת שרירנים, ההליך הלפרוסקופי כרוך בהחלמה מהירה יותר מאשר בניתוח לכריתת רחם בפתיחת בטן, אחוז הסיבוכים נמוך יותר וההחלמה מהירה ביותר. במסגרת הדיון על יתרונות הלפרוסקופיה חשוב לומר כי הצלחת ההליך קשורה קשר ישיר במיומנות הרופא המנתח, ובחירה של רופא מיומן, מנוסה ובקיא בהפעלת כלי הניתוח המשמשים בהליך זה, מבטיחה הפחתה משמעותית של הסיכונים לסיבוכים לאחר הניתוח ומגדילה משמעותית  את הסיכוי להחלמה מהירה ובטוחה. 

מהם הסיבוכים של כריתת שרירנים בלפרוסקופיה?

ההליך הלפרוסקופי לכריתת שרירנים ברחם הינו הליך בטוח מאוד. לאחריו יש סיכוי של 80% לשיפור בתסמינים הקשורים בשרירנים כמו: דימום, כאבים, ותחושות נפיחות. אחרי הלפרוסקופיה גדל הסיכוי להרות אצל מטופלות פריון בעלות רחם שרירני וללא אבחנות נוספות. הסיבוכים לאחר ההליך הם מועטים. סיבוכים אפשריים כוללים סיבוכי ההרדמה, דימום, זיהום או פגיעה באיברים שכנים. מרבית הסיבוכים ניתנים לטיפול פשוט.

בעבר תוארו סיבוכים כתוצאה מפיזור תאי השרירן בחלל הבטן לאחר חיתוכו באמצעות המורסילטור. סיבוכים אלו כללו השנות של שרירנים באיזורים שונים בבטן ופיזור של תאים ממאירים במקרים בהם התגלה כי השרירן הוא למעשה ממאיר. בכדי להמנע ממצב זה מקובל כיום לבצע את חיתוך השרירן בתוך שקית ייעודית שמונעת פיזור של חלקי הרקמה.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון