מהו הטיפול בציסטה בשחלה?

ההחלטה על אופן הטיפול תלויה בסוג הציסטה, גודלה, הסימפטומים להם היא גורמת והאם קיים חשד לממאירות.

לא כל הנשים שאובחנו כסובלות מציסטה בשחלה זקוקות לטיפול. כאשר הציסטות הן תפקודיות אין צורך בטיפול כלל, בד״כ דרוש מעקב בלבד.

ציסטות שאובחנו כציסטות תפקודיות אך אינן נעלמות לאחר חודשיים שלושה יתגלו בד״כ כציסטות פתולוגיות.

במקרים שבהם הציסטה גדולה, בד״כ מעל 5 ס״מ, בעלת מראה מורכב (כלומר מכילה נוזל שאינו צלול, מחיצות או אזורים שנראים סולידים) או כאשר היא גורמות לתסמינים, יש צורך בטיפול ניתוחי להוצאתה.

הטיפול בציסטות מתחלק למספר אפשריות בהתאם לסוג הציסטה:

מעקב בלבד

במקרים של ציסטות תפקודיות או ציסטות פתולוגיות שפירות, שאינן גורמות לתסמינים והן קטנות מ-4 ס״מ, מומלץ על מעקב בלבד. ישנה חשיבות גדולה להקפדה על המשך המעקב, מכיוון שציסטות עלולות לגדול במפתיע או לגרום לסיבוכים כמו שיזור שחלה, קריעה או דימום. המשך המעקב, כמו גם דיווח ובדיקה עם הופעה של תסמינים חשודים, הם המפתח לשמירה על בריאות גניקולוגית טובה.

טיפול תרופתי בציסטות שחלתיות

טיפול תרופתי בציסטה שחלתית אפשרי עבור ציסטות תפקודיות ושחלות פוליציסטיות בלבד. ישנו ויכוח בספרות הרפואית על היעילות של טיפול בגלולות למניעת הריון להעלמת ציסטות תפקודיות. הסיכוי שטיפול בגלולות נגד הריון יגרום להעלמות של ציסטה תפקודית הינו 50%. בתסמונת השחלות הפוליציסטיות הטיפול התרופתי, ההורמונאלי, צפוי לתת מענה מספק ובדרך כלל לא מתבצעת התערבות כירורגית. לעומת זה ציסטות פתולוגיות לעולם לא יעלמו עם טיפול תרופתי.

טיפול ניתוחי בציסטה בשחלה

הטיפול הניתוחי מאפשר בדרך כלל הסרה מלאה של הציסטה והוא מומלץ בציסטות פתולוגיות גדולות, או כאלה הגורמות לסימפטומים. בנוסף מומלץ לנתח ציסטה תפקודית שאינה מראה סימני התכווצות בתוך חודשיים שלושה מתחילת המעקב. כאשר ציסטה מדממת, מתבקעת או גורמת לתסביב שחלתי, הטיפול הניתוחי הוא טיפול חירום המתבצע בהקדם האפשרי.

את הטיפול הניתוחי בציסטה בשחלה ניתן לעשות בשתי גישות:

הגישה הלפרוסקופית – ניתוח זעיר-פולשני המאפשר הסרה כירורגית של הציסטה ביכולת דיוק גבוהה, תוך מיזעור הנזק לרקמות הסמוכות. ההחלמה מהניתוח היא מהירה והסיכויים לסיבוכים נמוכים. אצל נשים צעירות שעדיין לא סיימו ללדת, ניתן לבצע הסרה של הציסטה עם מינימום של נזק לשחלות. הסיכויי ליצירת הידבקויות בהליך הלפרוסקופי, פחותים משמעותית ביחס לניתוחים דומים בפתיחת בטן מלאה. עובדה חשובה מאד עבור נשים עם רצון להרות בעתיד.

הגישה הקלאסית – פתיחת בטן. במקרים בהם לא ניתן לבצע טיפול ניתוחי בציסטה שחלתית בהליך לפרוסקופי, למשל כאשר ישנו חשד לממאירות או כאשר הציסטה גדולה במיוחד, מבצעים את הניתוח בפתיחת בטן מלאה. כאשר קיים חשד לממאירות צריך לשקול יחד עם המטופלת את סוג הניתוח. במידה והציסטה מתבררת כציסטה ממאירה הניתוח יורחב ויכלול בנוסף לכריתת הציסטה גם כריתת שתי השחלות, הרחם, בלוטות לימפה וכל ממצא חשוד אחר.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון