מה צפוי לי לאחר הניתוח הלפרוסקופי?

הניתוח אורך בדרך כלל בין חצי שעה למספר שעות, תלוי בסיבת הניתוח וסוגו. לאחריו תישארי בחדר הניתוח עד להתאוששות מחומרי ההרדמה. מחדר הניתוח תועברי לחדר ההתאוששות. שם תתחברי למוניטור העוקב אחר פעילות הלב, למד לחץ דם, למוניטור העוקב אחר רמת החמצן בדם, לקטטר שתן, לעירוי נוזלים תוך ורידי, ולעיתים גם למסיכת חמצן.

על דופן הבטן תוכלי לראות שלושה עד ארבעה חתכים קטנים, דרכם התבצעה הלפרוסקופיה. החתכים תפורים ויתכן שיגרמו לכאבים ואי נוחות.

לאחר הניתוח ייתכן ותסבלי מכאבים מסוגים שונים. סוג אחד של כאבים הינו כאבים באיזור הכתפיים. כאבים אלו נובעים מכליאת אויר מתחת לסרעפות, כתוצאה משאריות של הגז שבו נעשה שימוש במהלך הניתוח. הגז הכלוא יתפנה מעצמו דרך מחזור הדם תוך 24-72 שעות מסיום הניתוח.

יתכנו כאבים באיזור הבטן והאגן, האיזורים שבהם בוצע הניתוח. כאבים אלו יהיו משמעותיים יותר בחצי שעה עד שעה הראשונה לאחר הניתוח ואח"כ יפחתו משמעותית. כאבים קלים באיזור הניתוח, ואי נוחות קלה, הם נורמליים למשך ימים ואף שבוע שבועיים לאחר הניתוח. בניתוחים מורכבים כמו ניתוחי אנדומטריוזיס אי נוחות בטנית יכולה להמשך אפילו כחודש.

תחושות נוספות שיכולות להופיע לאחר הניתוח הן בחילות ואפילו הקאות. אלו יופיעו גם עקב חומרי ההרדמה וגם כתוצאה מהניתוח שמבוצע בתוך חלל הבטן.

את צפויה להרגיש אי נוחות בגרונך עקב צינור ההרדמה. מכיוון שלפרוסקופיה מחייבת הרדמה מלאה והנשמה, יש צורך בהכנסת צינור לקנה הנשימה. לעיתים לאחר הוצאתו יש אי נוחות בקנה הנשימה ובגרון. אי נוחות זו תחלוף מעצמה תוך שעות עד מספר ימים לאחר הניתוח.

במהלך היממה הראשונה לאחר הניתוח את תהיי עם קטטר בשלפוחית השתן. לעיתים הקטטר גורם לתחושה של חוסר התרוקנות שלשלפוחית השתן. חשוב להבין כי זו תחושה בלבד. כמובן שאם תחושה זו חזקה במיוחד צריך לוודא כי הקטטר אינו סתום והשלפוחית אכן מתנקזת. לאחר יממה יוציאו את הקטטר והתפקוד השלפוחית יחזור לתקנו. עלייך לדווח לאחיות על מתן שתן בפעם הראשונה לאחר הניתוח.

לאחר כל ניתוח גינקולוגי ייתכנו דימומים או הפרשות מהנרתיק. זה יכול להמשך בין מספר ימים למספר שבועות, כתלות בסוג הניתוח. לדוגמא לאחר כריתת רחם לפרוסקופית צפוייה להופיע הפרשה וגינלית עד 4-5 שבועות לאחר הניתוח. חשוב גם לדעת כי לאחר כל ניתוח בשחלה, יתכנו שינויים הורמונלים שיובילו לשינויים זמניים בווסת. אי סדירות ווסתית, דימומים וגינליים לא סדירים וכדומה. זאת תופעה תקינה לאחר ניתוח בשחלות ואין צורך להתרגש מכך.

כשעתיים לאחר הניתוח תוכלי לחזור לשתות. בתחילה שתיה צלולה כמו מים או תה. בהמשך, לפי קצב ההתאוששות, תוכלי לחזור לאכול. מומלץ להתחיל לאכול דברים רכים וקלים לעיכול, מפני שבמקרים רבים מערכת העיכול חוזרת לתפקד לאט לאחר הניתוח. בניתוחים מורכבים יותר כמו ניתוחי אנדומטריוזיס מומלץ לחכות יממה לפני שמתחילים לאכול.

משך האישפוז משתנה בין סוג ניתוח אחד למשנהו, והוא בדרך כלל נע בין אישפוז יום ושחרור כבר ביום הניתוח, לאישפוז של יממה. משך האישפוז תלוי גם באופי המחלה, הניתוח שעברת, ומצבים רפואיים ברקע. לעיתים לאחר ניתוחים מורכבים וממושכים האשפוז יכול להתארך ליומיים. אם זאת חשוב לדעת כי שחרור מאשפוז יתבצע רק בנשים שתהליך ההחלמה המיידי שלהן הסתיים והן מרגישות איתנות מספיק לחזור לביתן.

כמובן, אסור לנהוג לאחר הניתוח ולכן מלווה יתבקש להחזיר אותך הביתה.

ההחלמה בבית

במשך הימים הראשונים לאחר הניתוח מומלץ על מנוחה מרובה, שתיה מרובה ואכילה מתונה. חשוב לרחוץ את איזור החתכים במים ובסבון, על מנת לשמור על האזור נקי ולהפחית סיכוי לזיהומים. חשוב להקפיד על ניגוב וייבוש המקום לאחר הרחצה.

אם התפרים שלך אינם מהסוג שנספג בעור, תתבקשי להגיע אל הרופא כחמישה ימים לאחר הניתוח לביקורת ולהוצאת תפרים. אם התפרים נמסים, תתבקשי להגיע לביקורת שלושה שבועות עד חודש לאחר הניתוח.

תוכלי לחזור לפעילות שגרתית לפי הרגשתך ויכולות הגוף שלך. את צפויה לחזור למיטבך עד שבועיים לאחר הניתוח. תוכלי לחזור לפעילות מלאה, כולל פעילות גופנית וקיום יחסי מין, בתוך חודש מהניתוח. פרט למקרים של כריתת רחם וניתוחים מורכבים יותר של אנדומטריוזיס קשה, אשר ידרשו זמן החלמה ארוך יותר לפני חזרה לקיום יחסי מין.

מתי לחשוד שמשהו אינו כשורה?

אם את סובלת מחום, כאבי בטן,כאבי גב חזקים, דימום או הפרשות חריגות מהנרתיק, צריבה או קושי במתן שתן, הקאות או בטן תפוחה, כאבים בחזה או תחושה של קוצר נשימה – יש ליידע את הרופא המטפל ללא דיחוי. אם פצעי הניתוח מאדימים, מפרישים או כואבים באופן חריג – יש לפנות לקבלת טיפול רפואי.

אנו מקפידים לבצע שיחה מסודרת עם כל מטופלת לאחר הניתוח, לתת לההסבר מלא על מהלך הניתוח, הממצאים, תהליך ההחלמה המצפה לה עד למועד הביקורת הצפוי כחודש לאחר הניתוח.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון