איך עלי להתכונן לניתוח כריתת רחם?

 ההכנה לניתוח כריתת רחם

ניתוח לכריתת רחם הינו ניתוח נפוץ מאוד, עם זאת ברור שהבחירה לעבור הליך ניתוחי לא פשוט זה מלווה בחששות ודאגות. לכן, ריכזנו את כל המידע שתצטרכי לפני, במהלך ולאחר הניתוח לחוויה נינוחה ככל האפשר.

כיצד עלי להתכונן לניתוח כריתת רחם?

כמו לפני כל הליך רפואי, חשוב ליידע את הרופא המנתח באופן שלם ומקיף אודות מצבך הבריאותי, מחלות ותרופות שאת נוטלת באופן קבוע.

במידה ואת נוטלת נוגדי קרישה (כמו אספירין, קרטיה, קומדין, קלקסן ודומיהם) כדאי להתייעץ עם הרופא כשבוע לפני הניתוח, בנוגע להפסקת נטילת התרופות טרם הניתוח. חשוב  לציין בפני הרופא באם את סובלת ממחלות לב, מחלות ריאה ועוד. אם יהיה צורך בחוות דעת מטעם רופאים מומחים בנוגע למצבך הבריאותי, תתבקשי להגיש אותן טרם האישפוז. יהיה עלייך להפגש עם הרופא המרדים מספר ימים לפני הניתוח על מנת לבצע הערכה טרום הניתוח וכן על מנת ליטול בדיקות דם חיוניות לקראת האישפוז.

ביום שלפני הניתוח עלייך להיות בצום מוחלט, לא לאכול ולא לשתות כ-6 שעות לפני הניתוח. לעיתים יש צורך גם בריקון המעיים על ידי חוקן או חומרים משלשלים. זה יעשה בעיקר במקרים שבהם ישנו חשש להדבקויות קשות או אנדומטריוזיס באזור האגן. אם את נוטלת תרופות קבועות שהותרו לך גם בעת האישפוז תוכלי ליטול אותן בבוקר הניתוח עם מעט מים. לפני האשפוז, חשוב לרחוץ את איזור הניתוח בבטן. כמו כן מומלץ לבצע גילוח של איזור הניתוח יום לפני האישפוז. פעולות אלו יפחיתו את הסיכון לזיהומים לאחר הניתוח. ממש לפני הניתוח תתבקשי להוריד תכשיטים, לק, עדשות מגע, שיניים תותבות. מומלץ לא להגיע עם מה שלא חייבים לאישפוז.

לאיזה ניתוח אני הולכת?

הבחירה בין הגישה הבטנית, הוגינלית והלפרוסקופית לכריתת רחם תיקבע על פי מצבך הבריאותי, אופי הבעיה שממנה את סובלת, והניסיון של הצוות הרפואי שמטפל בך. ישנם מקרים רפואיים בהם עדיף באופן מובהק להשתמש בגישה אחת ולא אחרת לכריתת רחם. חשוב להבין מדוע נבחרה גישה מסויימת ולא אחרת, במקרה של הניתוח שלך ולהתכונן בהתאם (לדוגמה: יש הבדל משמעותי במשך האישפוז אם הניתוח הוא בטני או לפרוסקופי).

ממש לפני הכניסה לחדר הניתוח

לאחר הקבלה, איסוף ומילוי המסמכים המתבקשים בקבלה לניתוח, תתבקשי להחליף בגדים לחלוק ותקבלי תרופות הרגעה על פי הצורך. טרם הכניסה לחדר הניתוח יגיעו הרופא שיהיה אחראי על הניתוח שלך והרופא המרדים לשוחח איתך ולאסוף פרטים אחרונים.

עם הכניסה לחדר הניתוח, תושכבי על מיטת הטיפולים ותורכב עלייך מסיכת חמצן כהכנה להרדמה. בנוסף, תחוברי למכשירים שינטרו את קצב הלב והנשימה שלך ויוודאו את שלומך לאורך כל הניתוח. חומרי ההרדמה הראשונים יינתנו דרך העירוי ודרך מסכת ההנשמה. בהמשך לאחר שתרדמי יבצע המרדים החדרת צינור לקנה הנשימה על מנת לחבר אותך למכונת ההנשמה לאורך הניתוח.

לאחר הניתוח – למה אפשר לצפות?

ניתוחים לכריתת רחם אורכים בדרך כלל בין שעה לשלוש שעות. כשתתעוררי, כנראה כבר בחדר ההתאוששות, תמצאי שאת מחוברת עדיין למסיכת חמצן, קטטר ועירוי נוזלים. בשעות שלאחר הניתוח ייתכן שתרגישי כאבים, לחץ או אי נוחות באזור הבטן; בחילה או רצון להקיא. כמו כן יש אפשרות שתחושי עייפות שנובעת מההרדמה. ייתכן ובמהלך הימים שלאחר הניתוח תחווי דימום וגינאלי קל. במהלך שהותך באשפוז בהשגחה, חשוב ליידע את הצוות הרפואי בתופעות לוואי, בפרט אם את מרגישה שהן חריגות.

משך האשפוז ישתנה משמעותית בהתאם לסוג הניתוח. בניתוח לפרוסקופי ייתכן אשפוז של יום אחד בלבד, בעוד בניתוח בטני תאושפזי יומיים עד חמישה ימים. לאחר השחרור, נמליץ לך על מנוחה במשך עד ארבעה שבועות, וחזרה הדרגתית לשיגרה, כולל פעילות גופנית ופעילות מינית.

השינויים הגופניים הצפויים בשלב ההחלמה לאחר כריתת רחם

במהלך השבועות שלאחר הניתוח ייתכן שתחושי במספר תסמינים:

  1. כאבים: הכאבים באזור הניתוח צפויים לדעוך באופן הדרגתי עד להיעלמות מלאה. במהלך ההחלמה את מוזמנת להשתמש במשככי כאבים, תוך התיעצות עם הרופא המטפל. אם הכאבים אינם פוחתים על פני זמן או לאחר נטילת משככי כאבים חשוב ליידע את הרופא המטפל על כך.
  1. שינויים בפעילות המעיים: לעיתים קרובות לאחר ניתוח בטן המלווה בהרדמה, אנו חווים אי סדירות וקושי "לחזור לשיגרה" בעניין הביקורים בשירותים. אנחנו ממליצים לצרוך תפריט מתאים, עם כלכלה רכה ושתיה מרובה שתקל על המעיים עד הסדרת היציאות. החזרה לשיגרת התזונה אליה את רגילה תהיה רק לאחר שהיציאות יהיו סדירות.
  1. שינויים בנרתיק: לאחר הניתוח את צפויה לחוות דימום או הפרשה נרתיקית דמית בכמויות הולכות ופוחתות למשך כחודש. הפרשה של דם טרי או הפרשות מוגברות דורשת פניה מיידית לרופא המטפל.
  1. שינויים הורמונליים: בנשים שעוברות כריתת רחם וגם כריתת שחלות צפויים שינויים הורמונליים מידיים לאחר הניתוח. למעשה את נכנסת באחת לגיל המעבר, כולל תופעות של גלי חום, יובש בנרתיק ועוד. במקרים אלה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לקבלת תמיכה בשינויים הצפויים. גם בחלק מהנשים שעברו כריתת רחם בלבד ללא שחלות יכולות להופיע תופעות הורמונליות זמניות של גיל המעבר, כולל גלי חום, אך הן יעברו תוך ימים עד שבועות לאחר הניתוח.

סיבוכים בניתוח כריתת רחם

ניתוח כריתת רחם הוא הניתוח השני בשכיחותו ברפואה הגניקולוגית ומעל 5,000 ניתוחים לכריתת רחם מבוצעים בישראל בכל שנה. סיבוכים בניתוח זה הם מועטים, אולם עירנותך חשובה על מנת להפחית את הסיכון לסיבוכים ולאפשר תגובה בהתאם אם חלילה הם כן מופיעים.
בין הסיבוכים האפשריים לאחר ניתוח כריתת רחם:

  • סיבוכים הקשורים להרדמה
  • זיהומים באזור הניתוח
  • פגיעה באברי הבטן הסמוכים
  • דימומים וגינליים או בטניים
  • בקע
  • אירוע של קרישיות יתר: קריש דם בוורידי הרגל או האגן

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון