היסטרוסקופיה לכריתת שרירן ברחם (מיומה)

(היסטרוסקופיה לכריתת שרירן ברחם (מיומה

שרירנים (מיומות) ברחם הם גידולים שפירים המתפתחים בגוף הרחם. יכול להופיע ברחם שרירן יחיד, או מספר שרירנים. השרירנים עלולים לגרום לשינוי מבני של הרחם, לדחיקה של רירית הרחם, ללחץ על שריר הרחם, לדימום ווסתי מוגבר, ולאבדן דם עד כדי אנמיה.

שרירנים שמעוותים את חלל הרחם וגורמים ללחץ על רירית הרחם, עלולים להוות סיבה להפרעה בפריון או להפלות חוזרות. בנשים הסובלות מאי פריון, אשר נמצא אצלן שרירן שמעוות את חלל הרחם, ואינן מגיבות טוב לטיפולי פריון, יש לשקול כריתת השרירן.

השרירנים מתחלקים לפי המיקום שלהם ביחס לשריר הרחם. כאשר שרירן נמצא בתוך שריר הרחם הוא נקרא "שרירן תוך דופני", כאשר הוא בולט לתוך חלל הרחם הוא נקרא "שרירן תת רירי", כאשר הוא בולט אל החלק החיצוני של הרחם הוא נקרא "שרירן תת סרוזי". ההיסטרוסקופיה לכריתת שרירן מכוונת בראש ובראשונה לטיפול בשרירנים תת ריריים, כאלו הפונים לתוך חלל הרחם. לא ניתן לראות ולטפל בשרירנים תת סרוזיים ע״י ההיסטרוסקופיה, וגם לא ברוב השרירנים התוך דופניים.

ההליך ההיסטרוסקופי מאפשר זיהוי וכריתה מלאה של שרירנים תת ריריים. זה מתבצע בהליך קצר, ללא חיתוך בדופן הבטן או פגיעה ברקמות הרחם. מה שמפחית משמעותית את הסיכון ליצירה של הידבקויות ולסיבוכים ניתוחיים.

היסטרוסקופיה ניתוחית לכריתת שרירן מבוצעת בדרך כלל בהרדמה כללית. משך הניתוח הוא כ- 20-40 דקות, בהתאם לגודל השרירן. לאחר ההרדמה יוחדר אל הרחם, דרך צוואר הרחם, היסטרוסקופ ניתוחי בגודל 9 מ״מ ובעזרת לולאה חשמלית שנמצאת בקצהו, תתבצע כריתת השרירן והוצאתו דרך צוואר הרחם.

היסטרוסקופיה לכריתת שרירן נחשבת אחת מהפעולות ההיסטרוסקופיות המורכבות והמתקדמות ביותר. זו בד״כ פעולה ארוכה יותר מהרגיל, והיא דורשת מיומנת גבוהה של המנתח.

היסטרוסקופיה לכריתת שרירן כרוכה גם באחוז סיבוכים מעט גבוה יותר מהפעולות ההיסטרוסקופיות האחרות. מכיוון שהפעולה ארוכה יותר, משך הזמן שבו משתמשים בנוזלים להרחבת הרחם הוא ארוך יותר, ולכן ספיגת הנוזלים אל הגוף גבוהה יותר. כך שהסיכון של הפרעה במשק הנוזלים והמלחים בגוף הוא גבוה יותר. כמו כן הסיכון לנקב של הרחם, זיהום או דימום לאחר הפעולה הינו מעט גבוה יותר.

על אף כל האמור לעיל, עדיין ההחלמה מהיסטרוסקופיה לכריתת שרירנים ברחם היא מהירה, עם אחוזי סיבוכים נמוכים, ביחס לאלטרנטיבות. בתוך כשעתיים מסיום הניתוח נצפה לראות התאוששות מחומרי ההרדמה וניתן יהיה לשחרר את המטופלת לביתה. לאחר 3 ימים של מנוחה בדרך כלל היא תחזור לשגרה מלאה.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון