היסטרוסקופיה לכריתת פוליפ ברחם

היסטרוסקופיה לכריתת פוליפ ברחם

פוליפ הוא גידול שפיר במרבית המקרים. כאשר מופיע פוליפ בתוך חלל הרחם הוא עלול לגרום לדימום ווסתי מוגבר, לדימומים לא סדירים במהלך מחזור הווסת, לבעיות פוריות ולהפלות חוזרות. ב- 0.5-2% מהמקרים עלול הפוליפ לעבור התמרה סרטנית.

ישנה התוויה לכריתת פוליפ רחמי כאשר הוא גורם לאחד התסמינים שהוזכרו, או כאשר גודלו הוא מעל 1 ס״מ ועולה הסיכון שהוא יהפוך לממאיר. כריתת פוליפ היא הפעולה הניתוחית השכיחה ביותר במסגרת ההליכים המתבצעים בהיסטרוסקופיה ניתוחית.

האיבחון של פוליפ ברחם יכול להתבצע במגוון שיטות, ביניהן בדיקת אולטרה-סאונד. אבל האיבחון המהימן ביותר, במהלכו יתקבלו נתונים נוספים על הפוליפ כמו גודלו ומיקומו המדוייק היא בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית.

כריתת פוליפ יכולה להיעשות בהיסטרוסקופיה בהליך מהיר, קל, עם החלמה מהירה וחזרה מהירה לשיגרה. אצל נשים הסובלות מאי פריון כריתה של הפוליפ מחלל הרחם מעלה משמעותית את הסיכוי להיכנס להריון.

בד״כ ההיסטרוסקופיה תתבצע בהרדמה כללית ותמשך מס׳ דקות בלבד. בהתחלה תתבצע הרחבה של צוואר הרחם לכדי 9 מ״מ, החדרת ההיסטרוסקופ לתוך הרחם, עם הזרמת נוזלים פיזיולוגים שיגרמו להרחבת חלל הרחם ויאפשרו עבודה נוחה. בתוך ההיסטרוסקופ ישנה לולאה חשמלית שעימה ניתן לבצע את כריתת הפוליפ ומשיכתו מחוץ לרחם דרך צואר הרחם. בדרך כלל, לאחר כריתת הפוליפ הוא נשלח לביופסיה, על מנת לשלול אפשרות של ממאירות.

לאחר סיום הפעולה, המרדים מפסיק את מתן חומרי ההרדמה והתעוררות היא תוך דקות ספורות. המטופלת תעבור להשגחה בהתאוששות עד להתאוששות מלאה מן ההרדמה. ניתן לשחרר את המטופלת לביתה כשעתיים לאחר הפעולה ואין צורך באשפוז. המטופלת מוזמנת לחזור לפעילות מלאה לאחר יומיים שלושה של מנוחה.

במקרים בהם הפוליפ קטן, בד״כ עד 2 ס״מ, ניתן לבצע את הטיפול של כריתת הפוליפ בגישה ניתוחית ללא הרדמה שנקראת see & treat (לקריאה נוספת- היסטרוסקופיה בשיטת "ראה וטפל"). במקרים אלו אין צורך בהרדמה והמטופלת תשתחרר לביתה כחצי שעה לאחר הפעולה.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון