היסטרוסקופיה לטיפול בשארית הריון

היסטרוסקופיה לטיפול בשארית הריון

שארית של הריון לאחר ביצוע של הפלה או שאריות שליה לאחר לידה, הן אירוע שקורה בשכיחות של 2-4% מההריונות. מדובר בהמצאותן של שאריות של רקמת השליה או קרומים לאחר לידה, או רקמת הריון, בנשים שעברו גרידה או הפסקת הריון בטיפול תרופתי.

שאריות רקמת ההריון ברחם עלולות לגרום לתופעות כגון דימום ממושך, זיהום, פגיעה ברחם והדבקויות תוך רחמיות כולל תסמונת אשרמן (הידבקויות חוזרות מרובות).

כל אלה עלולים להוביל לפגיעה בפריון. ניתן לזהות שמשהו אינו כשורה, כאשר אצל אישה לאחר לידה או הפלה, מופיעים חום, סימני זיהום, דימום ממושך או פליטה של רקמות (גושים).

עם פניית המטופלת לקבלת סיוע רפואי, היא תעבור בדרך כלל, בדיקת אולטרה-סאונד לביצוע אבחנה לשאריות של שליה או רקמות הריון ברחם. היסטרוסקופיה אבחנתית תתבצע בנוסף, במידת הצורך, על מנת לקבל אבחנה מדוייקת ומובהקת של הימצאות שאריות הריון בחלל הרחם.

במידה והאבחנה הינה שאריות הריון, במרבית המקרים תתקבל המלצה לטפל בשאריות אלה באמצעות היסטרוסקופיה ניתוחית. בעבר היה מקובל לבצע גרידה על מנת להשלים את ההוצאה של שאריות ההריון. אולם נמצא כי ביצוע גרידה שניה, בסמוך לגרידה הראשונה, במיוחד בזמן זיהום, מגדילה משמעותית את הסיכון לטראומה לרירית הרחם ומעלה את הסיכון לתסמונת אשרמן (הדבקויות בחלל הרחם).

מחקרים מראים כי ההיסטרוסקופיה, שהיא תהליך סלקטיבי יותר, מהווה טיפול פחות טראומתי לרירית הרחם. מכיוון שבזמן הפעולה המנתח צופה ישירות לתוך הרחם ומסיר באופן סלקטיבי רק את שארית ההריון, בניגוד לגרידה שהינה עיוורת לחלוטין.

ההליך ההיסטרוסקופי מתבצע בהרדמה כללית, ונמשך בין 10-20 דקות. במהלכו מוזרם נוזל (תמיסת מי מלח פיזיולוגיים) לחלל הרחם, על מנת להרחיב את החלל ולאפשר עבודה נוחה למנתח. דרך צוואר הרחם, שעבר הרחבה, מוחדר המכשיר הההיסטרוסקופי. המכשיר כולל בתוכו סיב אופטי שבקצהו מצלמה זעירה ולולאה מתכתית שאיתה ניתן להפריד את שאריות ההריון להסירן בעדינות, מבלי לפגוע ברחם וברירית הרחם.

ההחלמה מהיסטרוסקופיה אורכת עד שלושה ימים בממוצע. את תתבקשי לנוח, להימנע מפעילות גופנית וכמובן להמנע מפעילות מינית. צפוי דימום קל מהנרתיק במהלך ימי ההחלמה. הסיבוכים הינם נדירים ביותר ומופיעים בפחות מ- 1% מהמקרים וכוללים זיהום, דימום משמעותי, ובחלק מזערי של המקרים אפילו נקב של הרחם.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון