היסטרוסקופיה לטיפול בדימומים לא סדירים

היסטרוסקופיה לטיפול בדימומים לא סדירים

דימום ווגינאלי לא סדיר הוא דימום המתרחש בזמנים לא סדירים, כלומר לא בזמן המחזור החודשי או בכמויות חריגות. דימום לא סדיר הוא מהסיבות השכיחות ביותר לפניית נשים לבדיקה על ידי רופא גניקולוג, והסיבה השנייה בשכיחותה לביצוע כריתת רחם.

בכל דימום ווגינלי חריג צריך, בראש ובראשונה, לברר מהו מקור הדימום.

הסיבה לדימומים עשויה להיות הורמונאליות (מאזן הורמונאלי משובש, ביוץ לא תקין) או על רקע פתולוגי. במקרה שהדימום נוצר מתוצאה מממצא לא תקין בתוך הרחם הסיבה היא פתולוגיה כלשהיא ברחם כגון שרירנים, פוליפים, שארית הריונית, היפרפלזיה של הרחם ועוד. גם התקן תוך רחמי עלול לגרום לדימומים לא סדירים.

האבחון של סיבת הדימום יתבצע על ידי תשאול החולה, בדיקה גופנית, בדיקה גניקולוגית, משטח צוואר הרחם, ובדיקת אולטרה סאונד. ניתן לבצע היסטרוסקופיה אבחנתית על מנת לזהות בוודאות האם אכן קיימות סיבות תוך רחמיות אשר גורמות לדימום החריג. בכל חשד לפתולוגיה יש חובה לבצע לפחות דגימת רירית הרחם.

כאשר הסיבה לדימום הינה ממצא פתולוגי חריג במבנה הרחם, כמו שרירנים, פוליפים, שארית הריונית וכדומה, ניתן לטפל בהם ע"י היסטרוסקופיה ניתוחית. זהו הליך קצר ופשוט שבמהלכו מטפלים בבעיה שגורמת לדימום המוגבר וגם נוטלים ביופסיה מממצאים חשודים, בכדי לשלול תהליך גידולי ברחם.

כאשר הפתולוגיה איננה ממוקדת היא נובעת או מהפרעה הורמונאלית או ממצב שנקרא אדנומיוזיס של הרחם. במקרים אלו יש צורך בטיפול כולל של הרחם. במקרים אלו מומלץ ראשית לתת טיפול תרופתי שיאזן את ההפרעה ההורמונאלית וישתלט על הדימום. סיכוי ההצלה לטיפול תרופתי הינו כ- 65% ייעילות.

במידה וטיפול שמרני איננו יעיל ניתן לבצע טיפול ניתוחי היסטרוסקופי של צריבת רירית הרחם. טיפול זה נקרא – "אבלציה של רירית הרחם". הטיפול נעשה ע"י ההיסטרוסקופ הניתוחי המכיל אלקטרודה חשמלית שבאמצעותה חותכים וצורבים את המשטח הפנימי של הרחם, כלומר את רירית הרחם. כאשר צורבים אל כל החלק הפנימי של חלל הרחם ניתן לגרום להפחתה משמעותית של הדימום ולעיתים אף להפסיקו כליל.

טיפול זה יעיל מאד, עם שיעור הצלחה של 70-90% בקרב נשים עם דימום רחמי מוגבר. אך בשל הפגיעה ברירית הרחם, הוא מתאים רק לנשים שאינן מעוניינות להרות יותר. הסיבוכים הם מועטים וכוללים זיהום, הפרשות דמיות, והפרעה במאזן הנוזלים והמלחים של הגוף בשל ספיגת יתר של נוזלי ההיסטרוסקופיה למחזור הדם. כיום, עם הכנסת שיכלולים בהליך היסטרוסקופי, ניתן למזער את הסיבוכים לרמות נמוכות ביותר.

מומלץ לשקול טיפול של אבלציה בהיסטרוסקופיה לנשים עם דימום רחמי מוגבר, לפני שבוחרים לבצע כריתת רחם. זאת כמובן במידה וכל הנתונים מתאימים לביצוע פעולה שכזו.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון