היסטרוסקופיה ראה וטפל (See and Treat)

היסטרוסקופיה טיפולית בשיטת "ראה וטפל" משלבת בין ההיסטרוסקופיה האבחנתית לזו הניתוחית. כאשר היא מאפשרת בשלב הראשון הסתכלות ואבחנה של מבנה הרחם, ולאחר מכן טיפול בפתולוגיות שנמצאו. 

היתרונות המשמעותיים של הטכניקה הזו הם היכולת לאבחן ולטפל במפגש יחיד, ללא צורך בהרדמה, עם החלמה קלה ומהירה וחזרה מיידית לשגרה. 

איך מבצעים היסטרוסקופיה "ראה וטפל" ?

היסטרוסקופיה בשיטת "ראה וטפל" מתחילה כהיסטרוסקופיה אבחנתית, ללא הרדמה וללא הכנות מיוחדות. כבר בשלב האבחנה תיתכן שיחה בין הרופא המטפל למטופלת, לדיון אודות ממצאי הבדיקה ואפשרויות הטיפול השונות. 

המכשיר ההיסטרוסקופי במקרה זה הינו מכשיר דק במיוחד בעובי של 2.9 מ"מ. הוא מכיל בתוכו את הסיב האופטי ומכשירים לביצוע פעולות ניתוחית. מכיוון שרוחב תעלת צואר הרחם הינו 3.5 מ"מ בלבד, השימוש במכשיר שהינו דק במיוחד מאפשר לבצע את הבדיקה ללא כאבים עם אי נוחות קלה בלבד. 

בשלב הראשון של הבדיקה נעשה האיבחון. במידה ובשלב האיבחון התגלו ממצאים פתולוגים שניתן לטפל בהם בטכניקה זו, אזי בשלב השני מבוצע הטיפול הניתוחי. הפתולוגיות העיקריות שניתן לטפל בהן ע"י שיטת "ראה וטפל' כוללות: פוליפים של עד 2 ס"מ, הידבקויות, הסרה של שאריות הריון, טיפול במחיצה תוך רחמית, הסרה של התקן תוך רחמי, נטילת ביופסיות מחלל הרחם וטיפול בהצרות של צוואר הרחם. הטיפול כאמור נעשה מיידית, ללא הכנות מיוחדות, ללא הרדמה וללא הרחבה של צוואר הרחם. 

היסטרוסקופיה בשיטת "ראה וטפל" מתוארת על ידי המטופלות כחווייה הכרוכה במידה פחותה של אי נעימות (ואפילו מתוארת כמסקרנת בחלק מן המקרים). ההחלמה ממנה היא מיידית – ניתן לקום מיד ממיטת הטיפולים ולחזור לשיגרת החיים. בסקר שנעשה דיווחו רוב הנשים שעברו טיפול בשיטה זו, כי רמת הכאב הייתה מינימלית. כ- 98% מהנשאלות ענו כי היו בוחרות לבצע זאת שוב בטכניקה זו אם היו נדרשות לכך. 

בהיסטרוסקופיה בשיטת "ראה וטפל", במיוחד, חשוב לבחור רופא מיומן מאוד וסביבת ניתוח המצויידת בכלים המתאימים. ככל שהרופא המבצע מיומן יותר בשיטת הטיפול ובכלי העבודה, עולה הסיכוי שהפעולה תעבור ללא כאבים עם אי נוחות מינימלית. 

הסיכונים בפעולה זו נמוכים מאד. בזמן הפעולה האשה ערה והמנתח יכול לקבל ממנה פידבק מיידי ולכן קל יותר לזהות אם מבוצעת פעולה לא נכונה. כתוצאה מכך יהיו פחות אירועים של פגיעה ברחם, דימומים משמעותיים וסיבוכים בכלל.