מה הטיפול באנדומטריוזיס?

בחירת הטיפול המתאים עבור אשה הסובלת מאנדומטריוזיס תלוי במספר גורמים. בתכנון הטיפול יש לקחת בחשבון את התלונות של המטופלת, את פיזור מוקדי האנדומטריוזיס שנמצאו במהלך הבירור ואת המעורבות של המערכות השונות במחלה. כמו כן בבואנו להחליט על הטיפול הנבחר, חשוב להתייחס לרצונה של האשה להרות בהווה או בעתיד.

הטיפולים השונים באנדומטריוזיס מתחלקים לטיפולים תרופתיים, טיפולים ניתוחיים, טיפולי פריון וטיפולים משלימים (כגון טיפול ברפואה סינית, בחירה בדיאטה מתאימה, פיזיותרפיה של ריצפת האגן, השתתפות בקבוצות תמיכה, טיפול רגשי ופעילות גופנית).

מכל הטיפולים האלה, הטיפול היחיד שיכול למגר לחלוטין את המחלה, הינו הטיפול הניתוחי. כל שאר הטיפולים שהוזכרו מאפשרים הקלה על התסמינים בלבד.

טיפולים תרופתיים לאנדומטריוזיס

הטיפול התרופתי הניתן לאנדומטריוזיס לא נועד “להעלים” את הנגעים אלא להקל על התסמינים בלבד. הטיפול התרופתי מתחלק לשניים:

תרופות המקלות באופן ישיר על הכאבים כדוגמת משככי כאבים או נוגדי דלקת

תרופות הורמונליות המדכאות באופן ישיר את פעילות התאים במוקדי האנדומטריוזיס. הטיפולים ההורמונליים משפיעים על המוקדים באופן ישיר וכן על המעגל ההורמונלי בגוף האישה. מטרתם לדכא את מוקדי האנדומטריוזיס ובכך לפגוע בקצב ההתפתחות של הנגעים. הטיפול ההורמונלי השכיח ביותר הינו גלולות נגד הריון.

לגבי כלל הסוגים של טיפולים הורמונליים נרחיב במאמר על טיפולים תרופתיים.

טיפול ניתוחי לאנדומטריוזיס

הטיפול הניתוחי הוא הטיפול היחיד שמאפשר ריפוי מלא של אנדומטריוזיס, ע״י הסרה מלאה של כל המוקדים של המחלה. הניתוח המקובל כיום הוא הלפרוסקופיה – ניתוח זעיר-פולשני במהלכו מוחדרים סיב אופטי ומכשירים זעירים דרך חתכים קטנים בדופן הבטן. ניתוח לפרוסקופי יהיה טיפול הבחירה המועדף במספר מקרים:

כאשר האישה אינה מגיבה לטיפולים תרופתיים וממשיכה לסבול מכאבים.

כאשר ישנם ממצאים המחייבים הוצאה של הנגעים.

כאשר לא ניתן לטפל בטיפול תרופתי, כמו בנשים שמעוניינות להרות (מאחר והטיפולים ההורמונלים הנם מעכבי הריון).

בעת הניתוח הלפרוסקופי ניתן לטפל בכל הממצאים החריגים: להסיר נגעים, להפריד הידבקויות, לטפל או להסיר ציסטות מהשחלות וכו. במקרים שבהם ישנן קשיי פריון על רקע אנדומטריוזיס, הסרה ניתוחית של הנגעים עשויה לשפר משמעותית את הסיכוי להרות.

טיפולים ברפואה משלימה

טיפולים בדיקור סיני, צמחי מרפא, וטיפולים נוספים המבוססים על עקרונות הרפואה הסינית ואחרים, מוצעים למטופלות על ידי מטפלים שונים. הסבירות שטיפולים אלה יביאו מזור של ממש בהתמודדות עם אנדומטריוזיס אינה ברורה והיא משתנה על פי חומרת המצב אצל המטופלת, ניסיונו של המטפל וההכשרה שלו.

הטיפולים ברפואה משלימה יכולים להיות יעילים בהתמודדות עם חלק מהתסמינים שהמטפולת חווה. טיפולים אלו אינם גורמים בדרך כלל להעלמת הנגעים, אלא לרוב מקלים על רמת הכאב של האישה. ההמלצה היא לשלב את הטיפולים הללו כהשלמה לטיפול הקונבנציונלי בנשים שבהן התגובה לטיפול הקונבנציונלי אינה מספקת.

קבוצות תמיכה וטיפול פסיכולוגי

בשל הצורך של האישה להתמודד עם כאבים כרוניים, שמלווים אותה לאורך תקופה ארוכה, לפעמים שנים, ההשתתפות בקבוצות תמיכה יכולה להועיל לה מאוד. מחקרים שונים מצביעים על התועלת של תמיכה קבוצתית ואישית בהתמודדות עם אנדומטריוזיס. זה נכון במיוחד בקרב נשים שחוות סבל רב לאורך תקופה של שנים.

נשים רבות חוות מצב שבו גם האנשים הקרובים אליהן ביותר, מתקשים להבין את מה שהן חוות ומתקשים לתת לגיטימציה לסבל הרב איתו הן מתמודדות. דעות קדומות רבות פוגעות לעיתים ביכולתה של הסביבה להבין ולקבל את הסבל שאשה עם אנדומטריוזיס חווה. הרבה נשים עם אנדומטריוזיס סובלות מפגיעה בחייהן המקצועיים, המשפחתיים והאישיים. התמיכה הקבוצתית מאפשרת לאישה לחלוק את החוויה הקשה הזאת עם נשים כמוה, הסובלות מאותה מחלה, וגם יכולה להעניק לאישה כלים להתמודדות עם המחלה ותסמיניה.

שינויים תזונתיים

שינויים בהרגלי התזונה נמצאו כעשויים לשפר באופן משמעותי את איכות החיים של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס. בשילוב עם הטיפולים האחרים, שינויים תזונתיים הם הכרחים על מנת להפחית בצורה משמעותית את התסמינים. מומלץ להמעיט במאכלים שומניים, להמעיט באכילת סוכרים ועמילנים מעובדים ולהוסיף לתזונה מינרלים חיוניים, ויטמינים, וסיבים תזונתיים. הפחתה במוצרים המכילים לקטוז וגלוטן יכולה לשפר גם כן את תסמיני האנדומטריוזיס, בעיקר אצל הנשים עם מעורבות של אנדומטריוזיס במערכת העיכול.

פיזיותרפיה של רצפת האגן

אצל חלק מהנשים הסובלות מאנדומטריוזיס נראה לעיתים כיווץ יתר של שרירי האגן כתגובה לכאב הממושך. פיזיותרפיה של רצפת האגן עשויה לסייע בהרפיית השריר ולהקל על כאבים. לעיתים פיזיותרפיה של רצפת האגן יכולה לטפל בהצטלקויות עמוקות באגן ולשפר כאבים ממקור זה.