כריתת ציסטה אנדומטריומה

אנדומטריומה היא ציסטה שחלתית של אנדומטריוזיס. הבחירה לבצע טיפול כירורגי במקרה זה תלויה בדרך כלל במספר גורמים: גיל האישה, התלונות שלה, הכאבים אותם היא חווה, גודל הציסטה, התגובה שלה לטיפול התרופתי, אופן התפתחות הציסטה וכן בחשש של הרופא המטפל שהציסטה עלולה להפוך לממאירה (סרטנית).

הניתוח נעשה לרוב בצורה לפרוסקופית ורק לעיתים רחוקות בניתוח פתיחת בטן.

כפי שכבר הוזכר, הטיפול הניתוחי בציסטה שחלתית מסוג אנדומטריומה תלוי בגודל הציסטה, במבנה שלה וברקע של המטופלת.

בציסטה גדולה, של 4 ס"מ ומעלה, טיפול הבחירה הינו כריתת הציסטה תוך הפרדתה מרקמת השחלה. הליך ההפרדה חשוב שיתבצע בזהירות יתרה על מנת למנוע פגיעה ברקמת השחלה.

כאשר הציסטה הינה קטנה מ- 3 ס"מ מקובל לשקול צריבה שלה. כלומר צריבה של החלק הפנימי של הציסטה, במקום שניתן למצוא את רקמת האנדומטריוזיס, על מנת להרוס את הרקמה הזו.

השיקולים המשפיעים על ההחלטה האם לכרות את הציסטה או לצרוב אותה, קשורים בצורך לשמר את רקמת השחלה, על מנת לאפשר למטופלת סיכויים גבוהים ככל האפשר להכנס להריון. בנשים אשר סיימו ללדת מחד ומאידך מבנה הציסטה מעלה חשד גבוה לממאירות, ניתן לבצע כריתת הציסטה ביחד עם כריתת השחלה.

בנשים עם ציסטות קטנות וחסרות תסמינים אשר אינן מעוניינות להרות ניתן להתחיל טיפול בציסטות ע"י טיפול תרופתי שידכא את פעילות הציסטות ולעיתים אף יקטין אותן במעט.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון