טיפול ניתוחי במוקדי אנדומטריוזיס עמוקים

המוקדים השכיחים של נגעי אנדומטריוזיס שאותם ניתן להסיר באמצעות ניתוח (בדרך כלל לפרוסקופי) הם מוקדים רקטו-וגינליים, מוקדים בקירבת שלפוחית השתן, (או אפילו מוקדים החודרים את השריר של דופן שלפוחית השתן), מוקדים המערבים את השופכנים, וכדומה.

בכל מקרה של בחירה בטיפול ניתוחי במוקדי אנדומטריוזיס קרובים לאברים אלה, תתבצע הערכה ממוקדת (בדרך כלל באמצעות לפרוסקופיה) של הנגע המיועד לכריתה. בחלק מהמקרים ההמלצה תהיה לכרות חלק מן האיבר ביחד עם הנגע, על מנת להפחית את הסיכון לגדילה מחדשת של הנגע.

טיפול ניתוחי במוקד אנדומטריוזיס רקטו-וגינלי

מוקדי אנדומטריוזיס באזור המחיצה הרקטו-וגינלית ניתן בדרך כלל לזיהוי בבדיקה גופנית. במקרים כאלה הסימפטומים האופייניים הם כאב כרוני באגן, כאבים בזמן קיום יחסי מין, והפרעות במערכת העיכול, כולל שלשול בזמן הווסת ועצירות סביב הווסת או שינויים ביציאות לסירוגין. במקרים של הופעת מוקדים באזור שבין הווגינה לרקטום, נמצא כי הסרתם באמצעות ניתוח לפרוסקופי היא האופציה הטיפולית בעלת הסיכויים הטובים ביותר להפחתה משמעותית של התסמינים.

ניתוח לפרוסקופיה להסרת מוקד אנדומטריוזיס במחיצה הרקטו-וגינלית הינו ניתוח מורכב. בניתוח יש צורך להפריד בין המוקד לבין המעיים. לעיתים מעורבות המוקד הינה עמוקה בתוך דופן המעי ויש צורך בניתוח של הסרת קטע מעי באופן חלקי או מלא. כמו כן יש צורך להפריד את המוקד מהנרתיק ולעיתים אף לפתוח את הנרתיק מכיוון שברוב המקרים המוקד חודר את כל דופן הנרתיק.

מורכבות הניתוח מחייבת טיפול ע"י רופא מומחה בסוג זה של ניתוחים, ולעיתים יש לערב רופא כירורג כללי בצוות רב מערכתי. חשוב שהצוות יכיר היטב זה את זה ואת סוג זה של מחלה.

הניתוח לטיפול במוקד אנדומטריוזיס רקטו-וגינלית כרוך באחוז סיבוכים של כ- 1-2%. סיבוכים משמעותיים כוללים פגיעה משנית במעי, בדרכי השתן ובתפקוד המערכות השונות. חובה להגיע לייעוץ מסודר במקרים אלו, לקבל הסבר מלא על מהלך ותכנון הניתוח ומהלך ההחלמה.

טיפול ניתוחי במוקד המערב את שלפוחית השתן

אנדומטריוזיס החודר את שריר שלפוחית השתן (שריר הדטרוזור), נקרא אנדומטריוזיס של השלפוחית. לפרוסקופיה ניתוחית במקרים אלה כוללת כריתה של הנגעים ביחד עם חלק מן השלפוחית ו/או חלק מן השריר שלה. מס' מחקרים מראים כי ניתוח לפרוסקופי לטיפול בנשים עם אנדומטריוזיס המערב את שלפוחית השתן הביא לשיפור משמעותי בתסמינים אצל המנותחות. יש חובה להקפיד להסיר את כל הנגע גם במחיר של חיתוך בתוך דופן השלפוחית.

על אף הצורך בפתיחה ניתוחית של שלפוחית השתן, התיקון הניתוחי מאפשר תגובה טובה וריפוי מצויין של השלפוחית ואחוז סיבוכים נמוך מאד. לאחר מהלך החלמה מכריתת מוקד אנדומטריוזס בשלפוחית השתן הרוב המוחלט של המטופלות חוזרות לתפקוד תקין של השלפוחית ללא כאבים.

טיפול ניתוחי במוקד המערב את השופכנים

אצל כאחוז אחד מהסובלות מאנדומטריוזיס נראה מעורבות של השופכנים (הצינורות המעבירים את השתן מהכליות אל שלפוחית השתן). במקרים אלה, האבחנה אינה פשוטה וגם התסמינים הם בדרך כלל לא ספציפיים. רוב הנשים עם מעורבות השופכנים באנדומטריוזיס הן חסרות תסמינים מכוונים. מוקדי האנדומטריוזיס באגן נמצאים בשכיחות גבוהה באיזור הרצועות הרחמיות, והשופכנים עוברים בסמוך לרצועות אלו.

הסיכון הוא שמוקדי האנדומטריוזיס יתיישבו בסמוך לשופכנים ויחסמו אותם. תהליך זה הינו איטי ולכן אינו כרוך בכאב. העדר סימנים ותלונות מכוונות גורם לעיתים לאיחור באבחנה. הלחץ המתמשך על השופכנים יכול לגרום בסופו של דבר לחסימת הניקוז של הכליה ועלול לגרום לפגיעה כלייתית. הטיפול הניתוחי הלפרוסקופי במקרים אלה מאפשר את הסרת המוקד האנדומטריוטי ושחרור השופכן. בחלק קטן מהמיקרים יש חדירה של האדומטריוזיס לתוך צינור השופכן. במקרים אלו יש צורך בכריתת האיזור החסום או בחיבור מחדש של השופכן לשלפוחית השתן במיקום חדש. הניתוח הלפרוסקופי מאפשר הקלה משמעותית בתסמינים ופיתרון לחסימת הכליה ברוב המוחלט של הנשים.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון