טיפולים משלימים לאנדומטריוזיס

הטיפולים השונים באנדומטריוזיס יכולים להביא לשיפור של 80-90% באיכות החיים של המטופלת. אולם לא בכל הנשים ניתן להגיע להפחתה כה משמעותית של התלונות. יש נשים שמגיבות פחות טוב לטיפולים הקונבנציונאלים המקובלים. בנשים אלה כדאי לנסות טיפולים מתחומי הרפואה המשלימה היכולים להוות זרוע תומכת ומחזקת למגוון הטיפולים קונבנציונלים.

הטיפול המשלים המוכר ביותר הוא טיפול ברפואה סינית, בשילוב של דיקור סיני וטיפול בצמחי מרפא. ישנן הוכחות גם ליעילות של טיפולים ברפלקסולוגיה, הומיאופתיה, שיטות אימון להפחתת לחצים (כמו יוגה או מדיטציה) פיזיותרפיה של האגן ועוד. רוב הטיפולים מעולם הרפואה המשלימה מתמקדים בהפחתת הכאבים וצימצום הסבל שנגרם למטופלת כתוצאה מהמחלה.

שינויים מומלצים בדיאטה

שינויי בתפריט הדיאטה של נשים הסובלות מאנדומטריוזיס הינו צעד חשוב להגברת היעילות של הטיפול במחלה. השינויים התזונתיים המומלצים,מתבססים על שני מאפיינים של המחלה. הראשון הוא המאזן ההורמונאלי של האישה, והשני הוא המצב הדלקתי שמתפתח כתוצאה מהמחלה וגורם למרבית התסמינים שלה.

שינויים תזונתיים המתייחסים למצב הדלקתי ולמאזן ההורמונאלי של האישה יכולים לשפר את מצבה הבריאותי ולעבוד בשיתוף עם הטיפול התרופתי שהיא מקבלת. מומלץ לכל מטופלת לקבל המלצות תזונתיות ספציפיות המתאימות למצבה האישי. כאן למטה אנחנו נמנה מספר המלצות כלליות:

  1. מומלץ להעשיר את התפריט היומי בסיבים תזונתיים, על מנת לאפשר ספיגה טובה יותר של הורמונים וסילוק מהיר יותר של רעלים מהגוף. הסיבים התזונתיים מסייעים גם בהסדרת תהליך העיכול, במיוחד עבור מי שאצלה תסמיני האנדומטריוזיס משפיעים על מערכת העיכול וגורמים לעצירויות.
  2. מומלץ על נטילת ויטמינים ומינרלים נוגדי דלקת ומפחיתי כאב, כמו אבץ, מגנזיום (חשוב להרפיית השרירים), סלניום (בעל תפקיד בהפחתת כאב), וויטמינים ונוספים כמו A, C, ו- E.
  3. כדאי להרבות במזונות המסייעים להפחית רמות אסטרוגן בגוף. כגון מזונות המכילים פיטואסטרוגנים (גירסה צמחית, המזכירה במבנה שלה את הורמון האסטרוגן וגורמת להפחתה בייצור של ההורמון בגוף). אומגה 3, וכדומה.
  4. רצוי להגביל צריכה של מזונות גורמי דלקת כמו מוצרי חלב, פחמימות, קמח לבן, סוכרים ודבש.
  5. רצוי להגביל צריכת אלכוהול. האלכוהול פוגע באיכות הויטמינים שאנו צורכים
  6. מומלץ להגביל צריכת חומרים משמרים
  7. מומלץ להפחית צריכת שומנים רוויים
  8. יש להקפיד על שתיית כמות מספקת של מים (מומלץ לשתות כשני ליטרים של מים ביום. (אין להחשיב שתיית מיצים ממותקים, גם לא בממתיקים מלאכותיים, שתייה חמה, וכדומה).

טיפולים משלימים ברפואה סינית

רופאים סיניים בעלי ניסיון יכולים להציע מגוון של טיפולים, כגון: דיקור (אקופנקטורה), פורמולות של צמחי מרפא, וטכניקות טיפול נוספות, העשויות לעזור לתהליך הריפוי של המטופלת. אין ספק כי רופאים סיניים עתירי נסיון בטיפול באנדומטריוזיס יכולים לסייע רבות בהקלה על סבלה של המטופלת. חשוב לזכור שגם יכולתו של המטפל להרגיע את החולה ולהביא אותה למצב של נינוחות יכול לסייע בתהליך הריפוי ובמיקסום יכולתו של הגוף "להילחם" במחלה. יש מחקרים שונים בפורסמו בספרות המדעית על השיפור בתסמינים של נשים עם אנדומטריוזיס בזמן טיפולן ברפואה סינית.

פיזיותרפיה של האגן

אנדומטריוזיס מלווה לעיתים קרובות במתח מוגבר של שרירי רצפת האגן. מתח זה יכול לגרום לכאבים בכלל, ובפרט בעת קיום יחסי מין. נשים הסובלות מאנדומטריוזיס מתארות לעיתים מצב שבו שרירי האגן "אינם מתפקדים" כבעבר, בעיקר עקב הכאב המתמשך באזור. במקרים כאלה, פיזיותרפיה של האגן עשויה לסייע בהרפיית שרירי האגן והפחתת הכאבים. במקרים של פגיעה בתפקוד רצפת האגן ושלפוחית השתן (למשל במקרים בהם סובלת האישהמבריחת שתן), פיזיותרפיה של האגן עשויה להציע הקלה.

קבוצות תמיכה

קבוצות התמיכה בהקשר של התמודדות עם אנדומטריוזיס מציעות קהילה תומכת של נשים הסובלות מתסמינים דומים. שיחות עם נשים נוספות הסובלות גם הן מהמחלה יכולות להעניק פרספקטיבה שונה להתמודדות עם התסמינים המלווים את המחלה, כמו הכאב, ההגבלה בתנועה, צריכת התרופות היומיומית, ועוד. מחקרים מראים כי שיתוף ושיחה מסייעים רבות לחולים בהתמודדות עם מחלות כרוניות ומצבים כרוניים של כאב. ההשתתפות בקבוצות תמיכה מומלצת במיוחד עבור נשים שתסמיני המחלה מעיבים מאוד על איכות חייהן והן מתקשות לשמור על אורח חיים מאוזן כתוצאה מהמחלה.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון