הטיפול הניתוחי לאנדומטריוזיס

הטיפול הניתוחי באנדומטריוזיס הינו לרוב הטיפול היעיל ביותר עבור נשים הסובלות מהמחלה. זהו הטיפול היחיד שיכול להסיר לצמיתות את מוקדי האנדומטריוזיס. מטרת הניתוח הינה להסיר את כל מוקדי המחלה. כיום,לפרוסקופיה ניתוחית היא ניתוח הבחירה לטיפול באנדומטריוזיס.

טיפול ניתוחי הוא טיפול הבחירה בנשים עם ממצאים משמעותיים, כגון: ציסטות שחלתיות, מעורבות של מערכות נוספות עם חשש לפגיעה בהן, נשים בטיפולי פריון, עם אנדומטריוזיס פעיל שמונע כניסה להריון או גורם להן לכאבים בלתי נסבלים, נשים שאינן יכולות לקבל טיפול תרופתי ונשים שהטיפולים השמרניים שקיבלו, כשלו.

לפרוסקופיה ניתוחית

לפרוסקופיה היא הליך זעיר פולשני, במהלכו מוכנסים סיבים אופטיים וכלי ניתוח דקיקים אל חלל הבטן דרך חתכים קטנים בדופן הבטן. הלפרוסקופיה משמשת אמצעי איבחון מרכזי באנדומטריוזיס, והיא ההליך הניתוחי היעיל ביותר לטיפול במחלה.

המטרה בניתוח הינה הסרה מלאה של כל נגעי האנדומטריוזיס ושיקום אברי הרבייה של האשה. במהלך הניתוח מבצעים הסרה / כריתה של כל המוקדים. טיפול בציסטות אנדומטריומות ע"י כריתה או צריבה שלהן. הפרדת הדבקויות. כריתת מוקדי אנדומטריוזיס עמוקים אשר מערבים את המערכות השונות. כמו כן מומלץ לבדוק את החצוצרות ולוודא שאינן פגועות מהמחלה, ובמידת הצורך לטפל גם בהן.

אחוזי ההצלחה של ניתוח לפרוסקופי לטיפול באנדומטריוזיס עומד על כ 80%-90% סיכוי להעלמת הכאבים או הפחתה משמעותית שלהם, ושיפור משמעותי באיכות החיים של המטופלת. בנשים בהן משלבים טיפול תרופתי לאחר הניתוח אחוזי ההצלחה אף עולים.

יתרונות הלפרוסקופיה:

  • ניתוח זעיר פולשני עם החלמה מהירה ותוצאות קוסמטיות יפות
  • הניתוח מאפשר הסרה של נגעים וציסטות
  • ניתן להסיר חלקי נגעים עבור ביופסיה
  • ניתן להפריד הידבקויות
  • ניתן לבדוק את כשירות החצוצרות

הניתוח הלפרוסקופי נחשב בטוח עם אחוז סיבוכים נמוך של כ 1%. ההחלמה הינה מהירה עם חזרה מהירה לשיגרה. הסיבוכים האפשריים מתחלקים לסיבוכים קלים וסיבוכים משמעותיים יותר. סיבוכים קלים כוללים:כניסת אויר לדופן הבטן, זיהום ריאתי, וזיהום בדרכי השתן.

סיבוכים משמעותיים יותר הם נדירים מאוד וכוללים: פגיעה באברים תוך בטניים, כולל פגיעה בכלי דם, פגיעה בדרכי השתן או פגיעה במעיים.

במקרים בהם מבצעים ניתוח עבור מוקדי אנדומטריוזיס עמוקים אשר מערבים גם את המעי ומבנים עמוקים באגן, ניתן במקרים נדירים, לראות סיבוכים הקשרוים בפגיעה במעי, פגיעה בעצבוב האברים באגן או פגיעה בצינורות השתן (אורטרים). נדגיש שוב כי מדובר במקרים נדירים.

על ההכנה לפני הניתוח והמהלך לאחר הניתוח אנא ראי מאמר על ניתוחים לפרוסקופים.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון