אבחון מדויק וטיפול מותאם אישית הוא המפתח להקלה על התופעה

תופעה

אנדומטריוזיס היא מחלה נשית, הפוגעת בכ-10% מהנשים ומתבטאת בראש ובראשונה בכאבי מחזור קשים, בעיות פוריות ודימומים מוגברים ומשפיעה בצורה קשה על אורח החיים של המטופלות הסובלות ממנה. אנדומטריוזיס היא הגדרה מערבית למצב בו רירית הרחם (אנדומטריום) נמצאת מחוץ לחלל הרחם, בדרך כלל באזור האגן. רירית הרחם, באשר היא נמצאת- בין אם בתוך הרחם או מחוצה לו מגיבה לשינויים ההורמונאליים העוברים על האישה במהלך החודש ובעקבות כך נוצר הדימום. כאשר הדימום קורה מחוץ לרחם אין לו לאן להתנקז והוא גורם לכאב ולהיווצרות דלקת מקומית.

לכן, כמטפלת ברפואה סינית, כאשר שוכבת מולי על מיטת הטיפולים מטופלת המאובחנת עם אנדומטריוזיס, או עם חשד לכזה בשל הסימנים והסימפטומים שהיא מציגה, ההסתכלות שלי עליה היא בעיניים “סיניות”, כלומר מהו חוסר האיזון הפנימי אצל אותה אישה שהוביל את רירית הרחם לנדוד אל מחוץ לרחם ולגרום לכאבים, לדימום ולבעיות הפריון.

על פי הרפואה הסינית האדם מהווה חלק ממארג תופעות הטבע, וגופו מושפע מהכוחות הפועלים סביבו. גוף האדם נתפס כמערכת של איברים שביניהם זורמת אנרגיה-צ’י, היא אנרגית החיים. בריאות ומחלה על פי הגישה של רפואה סינית קשורים בשווי המשקל בין איברים אלו, בתפקודם ובזרימת האנרגיה ביניהם. ישנם ארבעה חומרים עיקריים שעל פי תפיסה זו חיוניים למחזור בריא ושופע: יין, יאנג, צ’י (אנרגיה) ודם. חוסר איזון באחד או יותר מהם, יגרום להחלשות של הגוף אשר יכול להוביל למצב של דם “תקוע” ברחם שיבוא לידי ביטוי כאנדומטריוזיס.

אבחון מדויק וטיפול מותאם אישית הוא המפתח להקלה על התופעה ולכן האבחון יתבסס על הסימנים והסימפטומים העולים מתוך התשאול, מישוש אזורים שונים של בגוף, בדיקת דופק התבוננות בלשון ועוד. זאת על מנת להתאים לכל מטופלת את הטיפול הנכון לה.

הטיפול ברפואה הסינית באנדומטריוזיס יתרכז בשני מישורים עיקריים:

טיפול בכאבי המחזור – לרפואה הסינית יכולות מוכחות לטיפול בכאבי מחזור ובדימום מוגבר. מכיוון שהתלונה השכיחה ביותר באנדומטריוזיס היא הכאב והוא גם שפוגע באופן המשמעותי ביותר באורח החיים, מטרתנו הראשונית היא לטפל בכאב, להסדיר את זרימת הדם ברחם ועל ידי כך להקל על הכאבים.

טיפול באי פריון – מחקרים רבים וניסיון קליני מראים על עלייה בסיכויי ההצלחה של טיפולי פוריות בשילוב עם טיפולים ברפואה סינית. זאת בין היתר בשל ההסתכלות על המטופלת כמכלול והתייחסות לכלל מערכות הגוף וכן בשל היכולת של הרפואה הסינית לטפל ב”שורש” שהוביל למחלה.

הטיפול כולל דיקור להקלת הכאבים, להרגעה ולאיזון, שימוש בצמחי מרפא לטיפול במקור הבעיה והזרמת דם לכיוון הרחם וליווי תזונתי לתזונה מותאמת אישית, התומכת במצב זה ומסייעת לטפל במצב הדלקתי ובמקביל לחזק את החסרים האופייניים. מטרת הטיפול היא ללוות את המחזור החודשי, על שלביו השונים במקביל לטיפול המערבי או במקומו. הטיפול יכול להתקיים לפני אחרי או במהלך תהליך האבחון המערבי ולא יכול לפגוע בו או להפריע לו והוא יכול להקל מאוד על המטופלת בזמן תהליך הבירור הקונבנציונאלי.

לשאלות נוספות,

תמר יהודאי – רפואה סינית לנשים