כאבים בעת קיום יחסי מין

כ – 20% מהנשים בגילאי הפריון סובלות מכאבים במהלך קיום יחסי מין.

כאבים ביחסי מין יכולים להיות בעיה משמעותית שפוגעת באיכות החיים של האשה ובן זוגה.

על אף המבוכה הכרוכה במצב כדאי לפנות לרופא על מנת לחפש את מקור הכאבים.

כאבים שטחיים ביחסי מין

במקרה הזה הכאבים מורגשים מייד עם החדירה, בחלקו התחתון של הנרתיק, באיזור השפתיים והשליש התחתון של הנרתיק.

לעיתים, הכאבים האלה נעלמים לאחר החדירה וההמשך נטול כאבים. אולם לעיתים כאבים אלו לא מאפשרים קיום יחסי מין כלל. הכאבים השטחיים נגרמים בדרך כלל כתוצאה מדלקת באזור פתח הנרתיק (וסטיבוליטיס), מהתכווצות לא רצונית של שרירי פתח הנרתיק (וגיניזמוס) או מדלקות אחרות בנרתיק (דלקת פטריתית, HPV ועוד). יש נשים הסובלות מהכאבים הללו גם בעת הכנסת טמפון.

כאבים  עמוקים ביחסי מין

כאבים אלה מופיעים לאחר חדירה לעומק הנרתיק ובמהלך תנועות המשגל. הכאבים יהיו עמוקים, באזור הבטן והאגן. כאבים אלו נגרמים כתוצאה מאנדומטריוזיס, דלקות באגן, דלקות בשלפוחית השתן, ציסטה בשחלה, שרירנים ברחם, אדנומיוזיס ופתולוגיות תוך בטניות נוספות.

סיבות אפשריות לכאבים בעת יחסי מין

מיעוט של חומרי סיכה

הנרתיק מפריש חומרי סיכה במהלך הגירוי המיני על מנת להקל על החדירה. סיבות שונות יכולות לגרום להפרשה מועטה של חומרים אלה וכתוצאה מכך לכאבים. לדוגמא: חוסר עניין מצד האישה, שינויים הורמונאליים של גיל המעבר עם ירידה ברמות האסטרוגן, תרופות נוגדות דיכאון או תרופות להפחתת לחץ דם. לעיתים גם גלולות למניעת הריון עלולות לגרום ליובש בנרתיק ואף פגיעה בחשק המיני שתוביל גם ליובש בנרתיק.

סיבות זמניות

הריון, לידה, טראומה מקומית, כל אלה עשויים לגרום לכאבים בזמן קיום יחסי מין.

וגיניזמוס

זו הפרעה המתבטאת בכיווץ לא רצוני של שרירי הנרתיק. כתוצאה מהכיווץ, תהליך החדירה כואב וההנאה מקיום יחסי מין נפגמת. פעמים רבות הטיפול בוגיניזמוס הוא טיפול רגשי.

וסטיבוליטיס

דלקת לא זיהומית, תגובה דלקתית של הרקמה באיזור פתח הנרתיק. גורמת לכאבים באיזור זה. שם נוסף לתופעה הינו וולוודיניה. הגורם לבעיה לא ידוע אולם ככל הנראה קשור ברגישות מוגברת של העצבים באיזור וכן התכווצות שרירים באיזור. התופעה עלולה להחמיר כאשר יש דלקות זיהומיות באיזור בנרתיק או בשתן.

זיהומים

זיהומים בדרכי השתן, זיהומים של הנרתיק, כגון קנדידה או זיהומים ויראליים עלולים לגרום לכאבים בעת קיום יחסי מין. חשוב לאבחן ולטפל בזיהומים כאלה.

האבחון של כאבים בקיום יחסי מין

איתור הסיבה לכאב בעת קיום יחסי מין יתחיל תמיד בתשאול האישה. בשל חשיבותו של המרכיב הנפשי במצב זה, כדאי לשקול להעזר בתמיכה נפשית בהקדם האפשרי. מבחינה פיזיולוגית, לאחר התשאול תעבור המטופלת בדיקה גניקולוגית, בדיקת אולטרה-סאונד ולעיתים בדיקות נוספות. דגש יושם על בדיקה מדוקדקת של איזור השפתיים ופתח הנרתיק.

הטיפול לכאבים ביחסי מין

הטיפול הרפואי יותאם לממצאים שנמצאו בעת הבירור.

בכאבים עמוקים בד״כ תמצא פתולוגיה שניתן לטפל בה ע״י ניתוח. לדוגמא: אנדומטריוזיס, ציסטות, שרירנים ועוד. לחילופין אם הסיבה לכאבים היא דלקת אגנית הטיפול יהיה טיפול תרופתי באנטיביוטיקה.

בכאבים שטחיים ניתן לטפל בטיפול תרופתי מקומי במקרים של וסטיבוליטיס, יובש בנרתיק, דלקת נרתיקית ועוד בהתאם לפתולוגיה. הטיפול בוגיניזמוס מתמקד ראשית כל בתמיכה רגשית, ובהמשך, כאשר האישה מוכנה לכך מבחינה רגשית, ניתן לתרגל טכניקות של חדירה ותרגילים מקדימים לפני יחסי מין.

פיזיותרפיה של רצפת האגן יכולה לעזור במקרים של וסטיבוליטיס, וגיניזמוס, אנדומטריוזיס, כאבים לאחר ניתוח ועוד.

חשוב לציין כי בכל הקשור לכאבים במגע מיני, לעיתים קרובות ישנו מרכיב רגשי, אצל האישה בלבד או אצל שני בני הזוג. לכן טיפול רגשי מהווה צלע הכרחית בהצלחת הטיפול. יש לטפל בחששות, בטראומות, ובמצבים נפשיים אחרים שהאישה אולי חווה במהלך קיום יחסי מין. יתכן שהיא חווה חוסר סיפוק מיני, יתכן שבן זוגה איננו קשוב לה ולצרכיה, ולכן טיפול פרטני או זוגי מומלץ מאוד בנוסף לטיפול הרפואי.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון