כאבים בזמן הווסת

במהלך מחזור הווסת, כלומר בימי הדימום עצמו, הרחם מתכווץ כתגובה לדימום וכן על מנת לאפשר לרירית הרחם הנושרת לצאת מבעד לצוואר הרחם.

לעיתים, התכווצויות אלה מלוות בכאבים, הנמשכים בדרך כלל כמה שעות, עד מספר ימים.

ישנן נשים רבות שאינן סובלות כלל מכאבי מחזור, יש נשים שחשות אי נוחות במהלך הימים הראשונים, ויש כאלה שסובלות מכאבים עזים כל כך, עד כדי פגיעה ממשית בשיגרת יומן.

וזה חוזר על עצמו בכל חודש.

הדעה הרווחת בקרב הרופאים, היא שכאבי מחזור חזקים, שמפריעים לשיגרת יומך, אינם מצב תקין וחשוב לאבחן אותם ולמצוא להם טיפול. פעמים רבות כאבים חזקים בזמן הווסת מהווים סימן לכך שמשהו איננו כשורה. הכאבים יכולים להגרם כתוצאה מאנדומטריוזיס, אדנומיוזיס, תסמונת קדם וסתית ועוד.

הסיבות העיקריות לכאבים בזמן הווסת

הכאבים בזמן הווסת נובעים מתהליך פיזיולוגי המתרחש אחת לחודש בגוף האישה. בזמן הווסת משתחררים בגוף חומרים מכווצים (הנקראים פרוסטגלנדינים) הגורמים לשריר הרחם להתכווץ על מנת להפטר מרירית הרחם הישנה, שנבנתה במהלך החודש.

לאחר שרירית הרחם הישנה מתקלפת ומופרשת החוצה יכול הרחם להתחיל בבניה של רירית חדשה שתאפשר קליטת הריון. התהליך מלווה לעיתים בחוסר אספקת דם לאזורים שונים ברירית, או בהווצרות של קרישי דם קטנים כתוצאה מהתכווצויות שריר הרחם. כל אלה, על אף שהם גורמים לכאבים, ואי נוחות, הם טבעיים וחולפים.

כאבים בזמן הווסת עשויים להופיע או להתגבר על רקע של פתולוגיות שונות, כמו למשל:

  • אנדומטריוזיס
  • אדנומיוזיס
  • תסמונת קדם וויסתית
  • שרירנים ברחם
  • פוליפים ברחם
  • גוף זר ברחם כמו התקן תוך רחמי
  • מבנה רחמי לא תקין
  • דלקת ברחם, בחצוצרות או באגן
  • ציסטות שחלתיות

אבחון של כאבים בזמן הווסת

אם הכאבים שאת חשה בזמן הווסת מפריעים לשיגרת יומך, מומלץ לגשת לבירור אצל רופא נשים. במהלך הבירור תיבדק ביסודיות האפשרות של קיום פתולוגיות שונות ברחם, בשחלות ובאיברי האגן ויומלץ לך על טיפול להקלה בכאבים.

האיבחון יתחיל מתשאול מקיף, ובירור עוד פרטים אודות התסמינים, ההיסטוריה המשפחתית וההיסטוריה הרפואית שלך. לאחר שיחה מקיפה, נבקש לבצע בדיקה גניקולוגית, במהלכה נוכל לקבל מידע שלם יותר על מצבך. לעיתים, יש לבצע את הבדיקה הגניקולוגית דווקא בזמן הווסת, יש לכך מספר סיבות, לדוגמה: ממצאי אנדומטריוזיס יהיו בולטים יותר בזמן הווסת ועל כן יש סיכוי טוב יותר לאיבחון.

יתכן שעל מנת להגיע לאבחנה יהיה צורך בבדיקות נוספות כגון אולטרה-סאונד, MRI, בדיקות דם ועוד.

אנדומטריוזיס כסיבה לכאבים בזמן הווסת

אנדומטריוזיס הינו מצב שבו רקמה מרירית הרחם מתפשטת לאזורים שונים בחלל האגן והבטן. וכשם שרירית הרחם מדממת בזמן המחזור החודשי, גם רקמת האנדומטריוזיס תדמם. מוקדים של אנדומטריוזיס עלולים לגרום לכאב מוגבר במהלך הווסת, הן בשל הדימום והן בשל הפרשה של חומרים דלקתיים ממוקדי האנדומטריוזיס. למידע נוסף על אנדומטריוזיס את מוזמנת לפנות לקובץ המאמרים בנושא.

תסמונת קדם ווסתית – PMS

התסמונת הקדם ווסתית פוגעת בכ- 5% מהנשים בגיל הפריון. היא אופיינית יותר לנשים צעירות שטרם ילדו ולנערות. לרוב מופיעות התלונות כשבוע עד שבועיים לפני הווסת ונמשכות עד תחילת הווסת, ולעיתים אף במהלכו ועד סופו. התלונות האופייניות הן כדלקמן:

  • כאבים בבטן התחתונה, בגב, או באזור האגן
  • שינויי מצב רוח, כמו עצב, עצבנות, וגם תשישות
  • תחושת נפיחות בבטן
  • רגישות יתר בשדיים
  • שינויים ביציאות

תסמונת קדם וויסתית נגרמת כתוצאה מרגישות יתר להורמונים המופרשים מהשחלה, ככל הנראה בעיקר לפרוגסטרון. התסמינים ועוצמתם משתנים מאישה לאישה ומחודש לחודש, כך שישנם חודשים שבהם לא תרגישי דבר פרט לאי נוחות קלה, וישנם חודשים שבהם תאלצי לקחת ימי מחלה. הטיפול בתסמונת הקדם ווסתית הוא בד״כ טיפול הורמונלי.

את לא חייבת להמשיך לסבול כל חודש! פני לבדיקה ולקבלת טיפול מתאים.

כאבים בווסת ממקור שאינו ידוע – כיצד נטפל?

גם אם לא נמצא מקור לכאבים מהם את סובלת בזמן הווסת, יש מה לעשות על מנת להקל על הסבל שלך, למשל:

  1. נטילת גלולות למניעת הריון. מסדירה את המחזור מבחינה הורמונאלית ומפחיתה מעוצמת תסמיני ה – PMS
  1. נטילת משככי כאבים במהלך ימי הווסת
  1. ייתכן ש"תרופות סבתא" יכולות להקל עלייך בימי הכאבים – למשל אמבטיה חמה או קומפרסים של מים חמים על הבטן התחתונה, יכולים לעזור
  1. טיפולים אלטרנטיבים, בעיקר רפואה סינית, יכולים לעיתים להקל אף הם

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון