מה הם הסיבוכים כתוצאה מציסטה בשחלה?

במרבית המקרים ציסטות שחלתיות מופיעות ללא תסמינים, כאבים או סיבוכים.

עם זאת, בחלק מהמקרים, בעיקר כאשר הציסטה גדולה מ-6 ס"מ עלולים להופיע סיבוכים.

הסיבוכים האופייניים במצבים כאלה הם:

"שיזור שחלה" – מכונה גם "תסביב שחלה"

כאשר הציסטה השחלתית גדולה מאוד, היא עלולה לגרום ליציאה של השחלה ממקומה הטבעי, ול"שיזור" – הסתובבות של השחלה סביב צירה. "שיזור שחלה" מתרחש לעיתים לבד ולעיתים ביחד עם החצוצרה. זהו סיבוך אקוטי הדורש טיפול מיידי. בדרך כלל נראה כאבי בטן אקוטיים חד צידיים (ב- 70% מהמקרים בצד ימין), לעיתים מקרינים הכאבים גם לגב התחתון, לאגן או לרגליים.

בנוסף יהיו הכאבים מלווים בבחילות או הקאות. שיזור שחלה פוגע באספקת הדם לשחלה ולכן עלול לגרום לנמק ולמוות של השחלה. זהו הגורם ל- 20% מניתוחי החירום הגניקולוגיים בנשים.

הטיפול בשיזור שחלה הוא טיפול חירום. בדרך כלל מבצעים לפרוסקופיה אשר במהלכה מסובבים בחזרה את השחלה, לעיתים אף מבצעים קיבוע שלה למקומה באמצעות תפר. אם הניתוח לא מבוצע מהר מספיק, ונוצר נמק בשחלה, ומקרים בודדים יש צורך לכרות את השחלה. אולם, בנשים בגיל הפריון, שמתכננות הריונות עתידים, אנו משתדלים לשמר את השחלה גם אם היא נמקית מאד, מתוך תקווה שהיא תתאושש, ולו גם באופן חלקי.

קריעה של ציסטה

ככל שהציסטה גדלה, הקרום שעוטף אותה הולך ונהיה דק יותר ויותר. לעיתים, נוצר קרע בקרום העוטף את הציסטה או שהיא פשוט מתפוצצת. קרע בקרום העוטף את הציסטה משחרר דם ונוזלים אל חלל האגן. קריעת הציסטה יכולה להיות הדרגתית או פתאומית. בשני המקרים הקריעה עלולה לגרום לכאבים. קריעת הציסטה עלולה להתרחש באופן ספונטני, אך במרבית המקרים היא נגרמת כתוצאה ממגע מיני. זהו מצב אקוטי הדורש התערבות מיידית. בדרך כלל מבצעים לפרוסקופיה לעצירת הדימום ובמידת הצורך גם מסירים את הציסטה.

דימום מציסטה

דימום לחלל הבטן או האגן הוא מצב שעלול להיות מסוכן לאשה. לרוב נוצר דימום בתוך הציסטה מקריעת כלי דם קטנים בתוכה, הציסטה מתמלאת הדם ומתחילה לגדול ולעיתים מגיעה לכדי קריעת המעטפת של הציסטה ודימום לתוך הבטן והאגן. הדימום יכול לנבוע גם מקרע של השחלה. לעיתים יחסי מין יכולים להאיץ את הופעת הקרע. הציסטה המדממת תגרום לכאבים עזים באגן, לעיתים בליווי בחילות והקאות. הדימום יכול להעצר לבדו בחלק גדול של המקרים, אולם לעיתים הדימום לא נעצר ויש צורך בטיפול חירום ניתוחי.

לסיכום

כאשר אישה, במיוחד כזו המאובחנת כסובלת מציסטה בשחלה, שמה לב להופעה של תסמינים "לא רגילים" כגון: שינויים במחזור, כאבי בטן, תחושת אי נוחות או לחץ ושינוים ביציאות או במתן שתן, חשוב לגשת לבדיקה אצל רופא נשים לביצוע איבחון ויפה שעה אחת קודם.

מאמרים מומלצים

צרי קשר

טלפון